Există
această credință că terapia ABA (Analiza Comportamentală Aplicată) este un set
de programe pe care le lucrezi cu copilul, pur și simplu. Dar nu ar trebui să
știu dacă copilul are nevoie în momentul asta de abilitatea pe care programul
respectiv o are ca obiectiv? Sau dacă are abilitățile necesare pentru a putea
parcurge programul respectiv? Adică merită să insist să învețe formele
geometrice dacă el nu știe să mănânce singur din farfurie? După diagnosticarea
copilului cu autism este necesară stabilirea stadiului în care se află copilul,
stabilirea punctelor forte ale copilului și a intereselor sale, stabilirea
abilităților care îi lipsesc, dar pe care ar fi trebuit să le aibă în momentul
evaluării, stabilirea comportamentelor care ar putea afecta procesul de
învățare (atenția, stereotipiile, deficitele senzoriale). Și nu în ultimul
rând, trebuie evaluat mediul în care copilul își desfășoară viața. Având toate
aceste date specialistul poate crea un program de învățare corespunzător copilului,
dar și un mediu de învățare specific acestuia.
A
lucra cu copilul niște programe dintr-o carte, fără a avea în vedere stadiul
copilului și necesitățile lui, de cele mai multe ori nu oferă copilului
posibilitatea de formare a abilităților în toate ariile de dezvoltare. Se creează
riscul de a-l învăța pe copil mai multe abilități școlare (cum ar fi litere,
cifre, obiecte etc), în detrimentul abilităților motrice (copilul să nu meargă
corect, să nu fie capabil să prindă o minge, să ocolească un obstacol sau să sară) sau al celor de autonomie personală
(să folosească scutecul pentru a-și face nevoile sau să fie hrănit de
altcineva). Un program eficient de intervenție psihoeducațională trebuie să se
concentreze pe: comunicare funcțională și spontană, interacțiune socială
(reacția la imitație, activitățile de cooperare cu ceilalți etc), aptitudinile
de joacă, aptitudinile cognitive și școlare, aptitudinile de auto-ajutorare
(îmbrăcat, folosirea toaletei etc), soluționarea comportamentelor problematice.
ABA
este de fapt o știință a comportamentului, un mod de a gândi comportamentul
uman și de a-l modifica în funcție de antecedente cu ajutorul consecințelor. ABA
are ca scop formarea și dezvoltarea abilităților necesare adaptării la mediu. ABA
presupune modificarea mediului pentru a putea produce în comportamentul
persoanei schimbările necesare unei bune adaptări, necesare atingerii unui
anumit grad de independență. De aceea, ABA făcută ca un set de programe duce de
cele mai multe ori la stagnarea dezvoltării copilului sau la frustrarea
acestuia prin insistarea pe învățarea unor comportamente și abilități pentru
care copilul nu e pregătit în acel moment.
Evaluarea
copilului se face periodic tocmai pentru a urmări progresele sale, pentru a
putea identifica țintele pe termen scurt și lung (adică ce anume trebuie să
învețe copilul în continuare), pentru a modifica programele în funcție de modul
în care evoluează copilul. Pe de altă parte, evaluarea periodică a copilului și
a planului de lucru reprezintă și o evaluare a echipei de lucru oferind
posibilitatea de corectare a strategiilor abordate de aceasta în funcție de
nevoile copilului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu