Treceți la conținutul principal

De ce nu este ABA un set de programe sau de ce e importanta evaluarea copilului?



          Există această credință că terapia ABA (Analiza Comportamentală Aplicată) este un set de programe pe care le lucrezi cu copilul, pur și simplu. Dar nu ar trebui să știu dacă copilul are nevoie în momentul asta de abilitatea pe care programul respectiv o are ca obiectiv? Sau dacă are abilitățile necesare pentru a putea parcurge programul respectiv? Adică merită să insist să învețe formele geometrice dacă el nu știe să mănânce singur din farfurie? După diagnosticarea copilului cu autism este necesară stabilirea stadiului în care se află copilul, stabilirea punctelor forte ale copilului și a intereselor sale, stabilirea abilităților care îi lipsesc, dar pe care ar fi trebuit să le aibă în momentul evaluării, stabilirea comportamentelor care ar putea afecta procesul de învățare (atenția, stereotipiile, deficitele senzoriale). Și nu în ultimul rând, trebuie evaluat mediul în care copilul își desfășoară viața. Având toate aceste date specialistul poate crea un program de învățare corespunzător copilului, dar și un mediu de învățare specific acestuia.
          A lucra cu copilul niște programe dintr-o carte, fără a avea în vedere stadiul copilului și necesitățile lui, de cele mai multe ori nu oferă copilului posibilitatea de formare a abilităților în toate ariile de dezvoltare. Se creează riscul de a-l învăța pe copil mai multe abilități școlare (cum ar fi litere, cifre, obiecte etc), în detrimentul abilităților motrice (copilul să nu meargă corect, să nu fie capabil să prindă o minge, să ocolească un obstacol sau  să sară) sau al celor de autonomie personală (să folosească scutecul pentru a-și face nevoile sau să fie hrănit de altcineva). Un program eficient de intervenție psihoeducațională trebuie să se concentreze pe: comunicare funcțională și spontană, interacțiune socială (reacția la imitație, activitățile de cooperare cu ceilalți etc), aptitudinile de joacă, aptitudinile cognitive și școlare, aptitudinile de auto-ajutorare (îmbrăcat, folosirea toaletei etc), soluționarea comportamentelor problematice.
          ABA este de fapt o știință a comportamentului, un mod de a gândi comportamentul uman și de a-l modifica în funcție de antecedente cu ajutorul consecințelor. ABA are ca scop formarea și dezvoltarea abilităților necesare adaptării la mediu. ABA presupune modificarea mediului pentru a putea produce în comportamentul persoanei schimbările necesare unei bune adaptări, necesare atingerii unui anumit grad de independență. De aceea, ABA făcută ca un set de programe duce de cele mai multe ori la stagnarea dezvoltării copilului sau la frustrarea acestuia prin insistarea pe învățarea unor comportamente și abilități pentru care copilul nu e pregătit în acel moment.
          Evaluarea copilului se face periodic tocmai pentru a urmări progresele sale, pentru a putea identifica țintele pe termen scurt și lung (adică ce anume trebuie să învețe copilul în continuare), pentru a modifica programele în funcție de modul în care evoluează copilul. Pe de altă parte, evaluarea periodică a copilului și a planului de lucru reprezintă și o evaluare a echipei de lucru oferind posibilitatea de corectare a strategiilor abordate de aceasta în funcție de nevoile copilului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,

Crizele la copiii cu Tulburare de spectru autist. Autism Meltdowns vs Temper Tantrums

Copilul cu tulburare de spectru autist poate avea deseori anumite crize, mai mult sau mai puţin intense, dar care sunt dificil de gestionat şi care aduc celor din jur stări emoţionale negative şi multă tensiune. Copilul poate ţipa foarte tare, poate lovi obiecte sau persoane, poate arunca cu lucruri, se poate lovi cu capul de perete sau se poate muşca etc. Deşi el poate reacţiona asemănător, există două situaţii diferite: criza meltdown şi criza tantrum. Temper Tantrums sunt comportamente care apar la toţi copiii (cu dezvoltarea neurotipică sau nu) prin care aceştia îşi înţeleg emoţiile şi trăirile şi cunosc metode prin care să facă faţă regulilor şi limitelor impuse de un comportament social adecvat. -          pot fi schimbate de circumstanţe; -          au ca scop obţinerea unui lucru; -          au ca scop obţinerea atenţiei adultului. Criza tantrum este ca un joc pentru deţinerea controlului pe care îl joacă copilul, el fiind o fiinţă încă imatură emoţional. Sentimen