„Nu
știu ce să mă mai fac cu copilul meu. Când vrea ceva, nu se lasă până nu
obține. Chiar dacă asta înseamnă să repete încontinuu ceea ce dorește sau să
bată din picior sau chiar să țipe în magazin. Dar dacă eu îi cer să facă ceva,
nu face. Nu mă ascultă orice aș face pentru el.” - ar spune un părinte
discutând cu un alt părinte. Iar celălalt i-ar răspunde: „Și copilul meu are
momente când e neascultător sau face prostii. Dar eu îi trag câteva palme sau
iau cureaua dacă e mai grav și rezolv problema.” Oare cum e mai bine: să îl
lăsăm pe copil să facă așa cum vrea el (spunându-ne că va crește și se va
schimba) sau să îi arătăm noi cine e părintele (pe principiul eu te-am făcut, eu te ...)?
Disciplinarea
copilului este un lucru destul de dificil. Într-o societate în care timpul
liber al părintelui este din ce în ce mai puțin, iar tentațiile sunt la tot
pasul, de multe ori copilul capătă tot ce vrea fără a face nimic sau prea puțin
în schimb. La un moment dat lucrurile scapă de sub control și părintele
apelează la diferite metode pentru a-și recăpăta ”puterea”, chiar dacă asta
implică uneori violență fizică.
Este
important să existe reguli în viața copilului, încă de timpuriu. Dar e
important ca acestea să nu fie impuse prin constrângeri exterioare și să nu
afecteze imaginea de sine a copilului prin consecințele nerespectării lor. Pe
termen lung imaginea de sine a copilului poate deveni negativă, copilul poate
dezvolta tulburări emoționale, este posibil să îi fie frică de părinți (chiar
să îi respingă, nu va mai comunica cu ei, va ascunde lucruri față de ei) sau
poate învăța să răspundă cu agresivitate.
Atunci
când vrem să îl disciplinăm pe copil, vrem de fapt să îl învățăm cum să se
comporte în anumite situații și cum să nu se comporte. Putem face asta prin disciplinare pozitivă. Disciplinarea
pozitivă este un proces de învățare a comportamentelor dorite. Este diferită de
metodele de disciplinare bazate pe pedeapsă în primul rând deoarece se adresează
comportamentului copilului și nu persoanei acestuia. Asta înseamnă că atunci
când copilul a făcut ceva ce l-a deranjat pe părinte. Spre exemplu: Copilul a spart o vază cu flori. A-l
disciplina pozitiv nu se referă la a–l certa sau bate pe copil pentru că este
un copil rău. Situația va fi abordată prin concentrarea pe comportament: În ce punem florile acum, daca vaza e
spartă?, fără a țipa la copil sau a-i vorbi urât (Nu eşti bun de nimic! Tot timpul trebuie
să strici câte ceva!).
În
al doilea rând, disciplinarea pozitivă stimulează comportamentul dorit, nu are
în vedere doar comportamentul problemă. Copilul nu este învățat doar ce să nu
facă, ci și ce să facă. Spre exemplu:
Copilul nu vrea să se spele pe mâini când vine la masă. Părintele îi va spune
calm că este alegerea lui să nu se spele, dar că nu poate mânca cu mâinile
murdare pentru că se poate îmbolnăvi și că până nu are mâinile curate nu poate
mânca. În acest fel copilul învață și ce are de făcut (să se spele pe mâini),
nu doar ce nu trebuie să facă (să vină cu mâinile murdare).
Disciplinarea
pozitivă necesită o bună comunicare cu copilul. Iar o bună comunicare nu
înseamnă doar a vorbi, ci înseamnă a-l asculta pe copil chiar și atunci când
nu ești de acord cu părerile lui, înseamnă a-l accepta și a-l încuraja să își
exprime emoțiile și gândurile fără teamă sau rușine, exprimându-le și tu ca
părinte pe ale tale.
Schimbarea
este de multe ori dificilă și necesită un efort susținut, dar este întotdeauna
benefică. Ce poate fi mai frumos decât o relație armonioasă între părinte și
copil și un copil care crește și dezvoltă echilibrat, încrezător în propria
persoană și disciplinat? Pentru a putea pune în aplicare această modalitate de
educare a copilului vă recomand cartea Disciplinarea
pozitivă sau cum să disciplinezi fără să rănești de A. B. Matanie și A.
Axente (http://www.ascred.ro/magazin). Aici veți găsi exerciții practice pe
care să le puteți aplica cu copilul vostru.
Comentarii
Trimiteți un comentariu