Treceți la conținutul principal

Logopedia



          Logopedia are ca scop prevenirea și corectarea tulburărilor de limbaj. Tulburările de limbaj apar de cele mai multe ori în copilărie, perioada formării limbajului. Cel mai des întâlnite sunt tulburările care afectează rostirea sunetelor (pronunțări incorecte ale unor sunete și cuvinte, deformări, substituiri), numite dislalii. Dar pot apărea și tulburări de ritm și fluență a vorbirii (cum este bâlbâiala), tulburări de voce (voce răgușită, voce nazală, lipsa totală sau parțială a vocii), tulburări ale limbajului scris-citit (incapacitatea copilului de a învăța corect și de a utiliza corect scrisul sau cititul în condiții de școlarizare normală), tulburări de dezvoltare a limbajului (limbajul întârzie să apară).
          Nu există o vârstă anume la care trebuie începută terapia logopedică. Este adevărat că unele tulburări de pronunție pot fi trecătoare în perioada de formare a limbajului (în general dispar în jurul vârstei de 4 ani dacă nu sunt grave). Copilul care ajunge în clasa I cu o tulburare de vorbire (pronunțare greșită a sunetelor, bâlbâială) are nevoie de intervenție logopedică.
          Logopedul este cel care depistează aceste tulburări de limbaj și cel care pune în aplicare diferite planuri de intervenție în funcție de natura tulburării și specificul fiecărui copil. Terapia logopedică se desfășoară pe mai multe planuri, nu se focalizează doar pe limbaj. Orice tulburare apărută în aria limbajului poate avea un efect negativ în structurarea și dezvoltarea personalității în ansamblu, poate afecta randamentul școlar și relațiile copilului cu ceilalți. Pot apărea probleme secundare cum ar fi: timiditatea, nehotărârea, neîncrederea în sine, izolarea de colectiv, sentimentul de inferioritatea.  Tocmai de aceea terapia logopedică include educarea auditivă (auz fonematic, receptarea, înțelegere și exprimare corectă a mesajului oral și scris), educarea respirației, educația vizuală (coordonare oculo-motorie, gimnastică oculară), orientarea spațială și mobilitatea (schemă corporală și lateralitate, abilități motrice fine și generale, orientarea în spațiu).
          Pe durata terapiei logopedice, și nu numai, copilul are nevoie de toată susținerea și implicarea părinților. Aceștia sunt parte importantă din procesul de prevenire și corectare a tulburărilor de limbaj. Părinții continuă acasă ceea ce logopedul începe în cabinetul de specialitate. Stă în responsabilitatea logopedului să explice părinților care sunt pașii ce trebuie urmați și care sunt modalitățile prin care ei pot contribui la dezvoltarea limbajului copilului lor. Reușita întregii acțiuni de intervenție depinde de modul de aplicare al programului întocmit de logoped și eficacitatea acestuia și de implicarea părinților și a celorlalte persoane care se ocupă de îngrijirea copilului. Copilul are nevoie de afecțiune și încurajare pe toată durata intervenției și de un model verbal corect (atunci când cineva din preajma copilului are o pronunție greșită, copilul poate fi influențat și poate prelua acest model). Prin grija și prin răbdarea lor, părinții sunt cei care îl vor susține mereu pe copil în drumul său spre o vorbire corectă, chiar și atunci când vizitele la logoped se vor fi terminat. Pentru că părinții sunt „dascălii” copilului, ei sunt modelele lui, el vrea să devină asemenea lor. Nu-i așa, dragi mămici și tătici?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Cum să îi oferim copilului iubirea de care are nevoie

Părinții sunt capabili să facă totul pentru copiii lor. Iubirea lor față de copii determină acea legătură puternică dintre ei și îi face pe părinți capabili de orice sacrificiu atunci când vine vorba de copilul său. Părinții simt atât de multă iubire pentru copiii lor. Însă uneori copiii pot percepe distorsionat acest lucru, în ciuda eforturilor pe care părinții le depun ca lor să nu le lipsească nimic. Uneori copiii pot interpreta eronat anumite gesturi sau acțiuni ale părinților și își pot schimba comportamentul (în sens negativ). În astfel de momente părinții devin confuzi. Ei se întreabă ce se întâmplă cu copilul lor, de ce  nu reușesc să se înțeleagă dacă ei fac totul pentru copil și îi oferă tot ce are nevoie. Răspunsul ar putea fi acela că părintele și copilul au moduri diferite de a comunica, au limbaje de iubire diferite. Fiecare persoană are un rezervor emoțional. Acesta se umple prin momentele și gesturile prin care cei din jur ne oferă iubirea necondiționată. Pri

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,