Logopedia are ca scop prevenirea și corectarea tulburărilor de limbaj.
Tulburările de limbaj apar de cele mai multe ori în copilărie, perioada
formării limbajului. Cel mai des întâlnite sunt tulburările care afectează
rostirea sunetelor (pronunțări incorecte ale unor sunete și cuvinte, deformări,
substituiri), numite dislalii. Dar
pot apărea și tulburări de ritm și
fluență a vorbirii (cum este bâlbâiala), tulburări de voce (voce răgușită, voce nazală, lipsa totală sau
parțială a vocii), tulburări ale
limbajului scris-citit (incapacitatea copilului de a învăța corect și de a
utiliza corect scrisul sau cititul în condiții de școlarizare normală), tulburări de dezvoltare a limbajului
(limbajul întârzie să apară).
Nu
există o vârstă anume la care trebuie începută terapia logopedică. Este
adevărat că unele tulburări de pronunție pot fi trecătoare în perioada de
formare a limbajului (în general dispar în jurul vârstei de 4 ani dacă nu sunt
grave). Copilul care ajunge în clasa I cu o tulburare de vorbire (pronunțare
greșită a sunetelor, bâlbâială) are nevoie de intervenție logopedică.
Logopedul
este cel care depistează aceste tulburări de limbaj și cel care pune în
aplicare diferite planuri de intervenție în funcție de natura tulburării și
specificul fiecărui copil. Terapia logopedică se desfășoară pe mai multe
planuri, nu se focalizează doar pe limbaj. Orice tulburare apărută în aria
limbajului poate avea un efect negativ în structurarea și dezvoltarea
personalității în ansamblu, poate afecta randamentul școlar și relațiile
copilului cu ceilalți. Pot apărea probleme secundare cum ar fi: timiditatea,
nehotărârea, neîncrederea în sine, izolarea de colectiv, sentimentul de
inferioritatea. Tocmai de aceea terapia
logopedică include educarea auditivă (auz fonematic, receptarea, înțelegere și
exprimare corectă a mesajului oral și scris), educarea respirației, educația
vizuală (coordonare oculo-motorie, gimnastică oculară), orientarea spațială și
mobilitatea (schemă corporală și lateralitate, abilități motrice fine și
generale, orientarea în spațiu).
Pe
durata terapiei logopedice, și nu numai, copilul are nevoie de toată susținerea
și implicarea părinților. Aceștia sunt parte importantă din procesul de
prevenire și corectare a tulburărilor de limbaj. Părinții continuă acasă ceea
ce logopedul începe în cabinetul de specialitate. Stă în responsabilitatea
logopedului să explice părinților care sunt pașii ce trebuie urmați și care
sunt modalitățile prin care ei pot contribui la dezvoltarea limbajului
copilului lor. Reușita întregii acțiuni de intervenție depinde de modul de
aplicare al programului întocmit de logoped și eficacitatea acestuia și de
implicarea părinților și a celorlalte persoane care se ocupă de îngrijirea
copilului. Copilul are nevoie de afecțiune și încurajare pe toată durata
intervenției și de un model verbal corect (atunci când cineva din preajma
copilului are o pronunție greșită, copilul poate fi influențat și poate prelua
acest model). Prin grija și prin răbdarea lor, părinții sunt cei care îl vor
susține mereu pe copil în drumul său spre o vorbire corectă, chiar și atunci
când vizitele la logoped se vor fi terminat. Pentru că părinții sunt „dascălii”
copilului, ei sunt modelele lui, el vrea să devină asemenea lor. Nu-i așa,
dragi mămici și tătici?
Comentarii
Trimiteți un comentariu