Reușim
să cunoaștem lumea din jurul nostru, dar și pe cea din interiorul nostru, prin intermediul simțurilor noastre. Cu
ajutorul auzului, văzului, gustului, mirosului, simțului tactil primim
informații despre lucrurile, ființele și fenomenele din jurul nostru, iar prin
intermediul simțului vestibular și al celui proprioceptiv aflăm care este
condiția noastră fizică (simțul vestibular e responsabil de mișcarea
organismului în spațiu și de echilibru și simțul proprioceptiv oferă informații
despre mușchi, tendoane și articulații și care asigură organizarea motorie
voluntară a organismului).
Toate
informațiile pe care organele noastre de simț le primesc din mediu, dar și din
interiorul nostru sunt transmise creierului nostru. Acesta analizează
informațiile și le triază în funcție de importanța lor, le organizează în așa
fel încât să înțelegem cine suntem și să înțelegem mediul din jurul nostru.
Datorită organizării eficiente (într-un tot) a informațiilor senzoriale ne putem
adapta corespunzător la mediu, putem învăța și ne putem comporta adecvat.
Există
însă și cazuri în care această procesare a informațiilor se realizează într-un
mod haotic, dezordonat. Sistemele senzoriale nu mai „lucrează” simultan, nu mai
cooperează ca intr-o echipă sau unul dintre ele funcționează necorespunzător,
apare o tulburare în starea organismului, care afectează comportamentul său. Acesta
este tulburarea de integrare senzorială, des întâlnită la copiii cu tulburări
de spectru autist.
Tulburarea
de integrare senzorială poate avea grade de intensitate diferite de la persoană
la persoană, în funcție de simțul sau simțurile afectate și poate perturba
comportamentul și abilitățile sociale, procesul de învățare, dezvoltarea
copilului. Probleme de integrare senzorială se manifestă diferit la nivelul
fiecărui simț. Unii copii pot avea o sensibilitate ridicată față de anumiți
stimuli (cum ar fi cei tactili: să nu suporte să fie atinși) sau dimpotrivă, ei
pot avea unele simțuri subdezvoltate (cad, se lovesc foarte tare, le curge
sânge, dar nu simt nimic; nu schițează niciun gest).
La
nivelul simțului tactil disfuncțiile
se pot manifesta prin următoarele comportamente: să nu suporte să fie atins,
îmbrățișat sau să evite anumite materiale sau haine; să aibă nevoie de anumite
senzații tactile și de aceea să pipăie tot timpul diferite suprafețe sau să
atingă mereu obiecte și persoane.
Tulburarea
simțului auzului îl poate face pe
copil să își acopere urechile când cineva vorbește pe un ton mai ridicat sau când
se aud anumite sunete, iar la polul opus face ca copilul să aibă nevoie să
asculte muzică sau să scoată tot felul de sunete, să țipe.
Atunci
când simțul vizual este afectat
copilul poate să nu suporte lumina, anumite culori, camerele încărcate de stimuli,
privirea celorlați. Sau dacă simțul vizual este subdezvoltat îl determină pe
copil să caute astfel de stimuli vizuali (să privească becul, să privească
anumite linii sau modele de pe obiecte).
Tulburarea
simțurilor olfactiv (miros) și a
celui gustativ pot avea ca urmări
refuzul unor alimente (copilul să vomite atunci când insistăm să mănânce ceva),
dificultăți în înghițirea alimentelor, refuzul spălării pe dinți, refuzul de a
mânca ceva datorită mirosului mâncării respective etc. O hiposensibilitate
olfactivă și gustativă îl poate face de copil să lingă obiectele, să nu
distingă mirosurile neplăcute care de obicei îi deranjează pe ceilalți, să
miroasă excesiv obiectele sau oamenii cu care vine în contact.
Disfuncția
la nivelul simțului vestibular se
manifestă prin dificultăți de coordonare, echilibru și mișcare voluntară.
Copilul poate apărea ca fiind lipsit de coordonare, neîndemânatic, poate să
refuze să meargă pe bicicletă sau să urce scările unui tobogan sau, dimpotrivă,
să adore să se plimbe cu mașina, să îi placă să fie aruncat în aer, să îi placă
mișcările bruște.
Când
simțul proprioceptiv este afectat,
copilul are dificultăți de coordonare, se mișcă greu, preferă să nu facă
activități sau are nevoia de a se mișca încontinuu, de a sări continuu, de a-și
mișca picioarele când stă pe scaun.
Tulburările
de procesare senzorială au un impact major asupra vieții copilului și
interferează cu procesul de învățare. Este important ca la evaluarea inițială
să se aibă în vedere comportamentele care pot avea ca și cauză o astfel de
disfuncție. Stereotipiile copilului (comportamentele autostimulante și
repetitive) îl ajută pe copil să evite o situație care este mult prea
tensionată pentru el (sunt prea mulți stimuli pe care el nu le poate integra
datorită tulburării de integrare senzorială și atunci începe să țipe sau să își
astupe urechile sau să îți fluture mâinile) sau îi sunt de folos atunci când
prezintă o anumită hiposenzitivitate și are nevoie de a-și provoca senzațiile
respective (miroase obiectele, ascultă muzică, sare).
Organizarea
spațiului și crearea unui mediul senzorial structurat prin dotarea cu
echipamente speciale asigură o bună desfășare a intervenției psihoeducaționale
și susțin dezvoltarea abilităților psiho-motorii ale copilului și a încrederii
în sine.
Voi
reveni cu exemple de materiale necesare intervenției senzoriale și cu un
chestionar de evaluare a tulburării de procesare senzorială.
Comentarii
Trimiteți un comentariu