Ne pregătim pentru vorbire - motricitatea orală

Vorbirea este un act complex ce implică colaborarea mai multor organe. Acestea se mişcă, se contractă, se relaxează dând naştere vorbirii. Creierul este cel care găzduieşte centrul vorbirii. Dar pe lângă creier, în vorbire participă:
  • Plămânii şi traheea (asigură respiraţia).
  • Laringele (organul în care se formează sunetul).
  • Glota şi corzile vocale (prin vibrarea corzilor vocale se produce sunetul).
  • Faringele (are rol în deglutiţie, fonaţie şi respiraţie).
  • Cavitatea bucală: arcadele dentare (în funcţie de gradul de deschidere şi de poziţia limbii se formează diferite sunete), regiunea palatină ( sau “cerul gurii” care este format din palatul tare şi palatul moale; palatul moale este cel care determină prin mişcarea lui ca vorbirea să fie nazală sau bucală), limba (prin mişcările ei produce articularea sunetelor).
  • Buzele (participă la fromarea vocalelor şi consoanelor).
  • Nasul (deformările nasului produc dificultăţi în respiraţie şi modificări ale vorbirii).
  • Fruntea (participă la procesul de rezonanţă a sunetelor emise).
Pentru o pronunţie corectă este important ca toate aceste organe să funcţioneze cât mai bine. Vă voi arăta în continuare ce exerciţii puteţi face cu micuţii voştri pentru a-i ajuta în formarea unei pronunţii corecte şi a unei dezvoltări armonioase.
Exerciţii de mobilitate pentru limbă:
-         pisicuţa bea lapte (limba intră şi iese repede);
-         bate ceasul tic-tac (în interiorul gurii limba atinge succesiv obrajii; în exterior limba atinge colţurile gurii);
-         scoaterea limbii sub formă ascuţită (Cine are limba mai lungă?);
-         limba şterge dinţii pe deasupra, pe cei de sus, apoi pe cei de jos;
-         limba şterge dinţii pe dedesubt, pe cei de sus, apoi pe  cei de jos;
-         limba iese printre dinţi;
-         limba şterge buzele (Ce bună e bomboana!);
-         Poţi să-ţi atingi nasul cu limba? (vârful limbii se apropie cât mai mult de nas).
Exerciţii pentru buze şi obraji:
-         ţuguierea buzelor;
-         sugerea obrajilor;
-         umflarea obrajilor şi apăsarea uşor pe ei pentru a scoate aerul;
-         mişcări de rotunjire a buzelor;
-         mişcări de întindere a buzelor (Zâmbiţi, vă rog!);
-         Maşina (mişcări de vibrare a buzelor care imită sunetul maşinii – vrrrum);
Exerciţii pentru vălul palatin:
-         căscatul;
-         imitarea tusei;
-         imitarea strănutului;
-         imitarea mestecatului şi a înghiţitului.
Exerciţii pentru respiraţie:
-         mirositul florii, a unui şerveţel parfumat;
-         suflarea în bucăţele de hărtie puse pe masă;
-         suflarea într-un pahar cu apă cu ajutorul unui pai (sau puteţi folosi un castron sau un lighean cu apă peste care aţi pus hărtiuţe colorate sau dopuri de plastic. Copilul va sufla cu paiul în apă şi valurile create vor mişca obiectele);
-         stingerea unei lumânări;
-         suflarea în fluiere;
-         aburirea unei oglinzi;
-         baloane de săpun.

Toate aceste activităţi se fac în joacă pentru ca copilul să fie cât mai relaxat şi cât mai atras de ele şi pe cât posibil în faţa oglinzii pentru  ca el să poată compara mişcarea lui cu mişcarea făcută de adult şi să se corecteze acolo unde nu îi reuşeşte din prima. Distracţie plăcută la maimuţărit!
             

Comentarii