Vorbirea este un act complex ce implică
colaborarea mai multor organe. Acestea se mişcă, se contractă, se relaxează
dând naştere vorbirii. Creierul este cel care găzduieşte centrul vorbirii. Dar
pe lângă creier, în vorbire participă:
- Plămânii şi traheea (asigură respiraţia).
- Laringele (organul în care se formează sunetul).
- Glota şi corzile vocale (prin vibrarea corzilor vocale se produce sunetul).
- Faringele (are rol în deglutiţie, fonaţie şi respiraţie).
- Cavitatea bucală: arcadele dentare (în funcţie de gradul de deschidere şi de poziţia limbii se formează diferite sunete), regiunea palatină ( sau “cerul gurii” care este format din palatul tare şi palatul moale; palatul moale este cel care determină prin mişcarea lui ca vorbirea să fie nazală sau bucală), limba (prin mişcările ei produce articularea sunetelor).
- Buzele (participă la fromarea vocalelor şi consoanelor).
- Nasul (deformările nasului produc dificultăţi în respiraţie şi modificări ale vorbirii).
- Fruntea (participă la procesul de rezonanţă a sunetelor emise).
Pentru o pronunţie corectă este important ca toate
aceste organe să funcţioneze cât mai bine. Vă voi arăta în continuare ce
exerciţii puteţi face cu micuţii voştri pentru a-i ajuta în formarea unei
pronunţii corecte şi a unei dezvoltări armonioase.
Exerciţii de mobilitate pentru limbă:
-
pisicuţa bea lapte (limba intră şi iese repede);
-
bate ceasul tic-tac (în interiorul gurii limba atinge succesiv
obrajii; în exterior limba atinge colţurile gurii);
-
scoaterea
limbii sub formă ascuţită (Cine are limba
mai lungă?);
-
limba
şterge dinţii pe deasupra, pe cei de sus, apoi pe cei de jos;
-
limba
şterge dinţii pe dedesubt, pe cei de sus, apoi pe cei de jos;
-
limba
iese printre dinţi;
-
limba şterge buzele (Ce
bună e bomboana!);
-
Poţi să-ţi atingi nasul
cu limba? (vârful limbii se apropie cât mai mult de nas).
Exerciţii pentru buze şi obraji:
-
ţuguierea buzelor;
-
sugerea obrajilor;
-
umflarea obrajilor şi apăsarea uşor pe ei pentru a scoate
aerul;
-
mişcări de rotunjire a buzelor;
-
mişcări de întindere a buzelor (Zâmbiţi, vă rog!);
-
Maşina (mişcări de vibrare a buzelor care imită sunetul
maşinii – vrrrum);
Exerciţii pentru vălul palatin:
-
căscatul;
-
imitarea
tusei;
-
imitarea
strănutului;
-
imitarea
mestecatului şi a înghiţitului.
Exerciţii pentru respiraţie:
-
mirositul
florii, a unui şerveţel parfumat;
-
suflarea
în bucăţele de hărtie puse pe masă;
-
suflarea
într-un pahar cu apă cu ajutorul unui pai (sau puteţi folosi un castron sau un
lighean cu apă peste care aţi pus hărtiuţe colorate sau dopuri de plastic. Copilul
va sufla cu paiul în apă şi valurile create vor mişca obiectele);
-
stingerea
unei lumânări;
-
suflarea
în fluiere;
-
aburirea
unei oglinzi;
-
baloane
de săpun.
Toate aceste activităţi se fac în joacă pentru ca
copilul să fie cât mai relaxat şi cât mai atras de ele şi pe cât posibil în
faţa oglinzii pentru ca el să poată
compara mişcarea lui cu mişcarea făcută de adult şi să se corecteze acolo
unde nu îi reuşeşte din prima. Distracţie plăcută la maimuţărit!
Comentarii
Trimiteți un comentariu