Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul.
Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii.
El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții
și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme.
Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea
literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e: ge, gi).
Auzul uman are această particularitate numită auz
fonematic, prin care percepe sunetele vorbirii ca elemente semantice/foneme
diferite (adică datorită acestei capacități noi reușim să ne însușim limbajul
verbal; atunci când învățăm o altă limbă străină este necesară dezvoltarea unui
alt auz fonematic, specific limbii respective).
Atunci când există o tulburare la nivelul auzului
fonematic, recepția limbajului este afectată (copilul nu poate percepe corect
anumite sunete și nici ordinea acestora în cuvânt) și
de asemenea emisia limbajului (el va vorbi așa cum va percepe cuvintele, adică cu
greșeli). Netratată la timp, tulburarea auzului fonematic va cauza copilului
dificultăți și în ce privește scrierea (reprezentarea în plan grafic a)
cuvintelor (neputând percepe corect sunetele și ordinea lor în cuvânt, copilul
nu le va putea reda în scris). Dezvoltarea insuficientă a auzului fonematic nu
trebuie confundată cu un auz slab. În cazul tulburării de auz fonematic nu este
nimic în neregulă cu urechea ca și organ de simț (cum se întâmplă în cazul
auzului slab), ci există o tulburarea a funcției proceselor cerebrale de
analiză a sunetelor vorbirii.
Actul pronunției este unul de natură senzorial-motrică.
Astfel, calitatea pronunției depinde de dezvoltarea auzului fonematic și de
dezvoltarea motricității organelor articulatorii. Copilul emite/pronunță sunete pe baza sunetelor pe care le
percepe auditiv (le aude). El își va regla pronunția în funcție de ce aude și
de felul în care pronunță el (comparând pronunția lui cu a celorlalți) formând
acele conexiuni senzorial-motrice care să asigure formarea limbajului
(conexiuni ce implică auzul și mișcările ce se produc în timpul articulării
sunetului). Orice modificare la unul dintre cele două nivele (motric, auz
fonematic) are repercursiuni asupra întregului proces de pronunție.
Ce putem face pentru a educa auzul fonematic al
copilului? Păi putem realiza numeroase activități care să aibă ca obiectiv:
-
Imitarea
sunetelor din natură sau identificarea surselor acestora (animale, obiecte muzicale,
mijloace de transport etc). Prima dată copilul învață care sunt suntele pe care
diferite animale sau obiecte le emit (Cum
face albina/vaca/ceasul/vântul? Bîzzzz/muuu/tic-tac/vîjjjj etc.). După ce
învață aceste sunete, puteți juca jocuri în care copilul să ghicească obiectul
sau animalul în funcție de sunetul pe care îl aude.
o Spune-mi
cine sunt eu! Eu mă prefac că
sunt un animal, spre exemplu, și emit sunetul produs de acel animal. Mă prefac
că sunt câine și fac ham-ham. Copilul
ascultă și apoi spune ce animal crede că sunt).
o Oare
ce se aude? Hai să descoperim! Este
nevoie de diferite jucării sau obiecte care produc diferite sunete sau melodii.
Să zicem că am un ursuleț care cântă. Fără ca copilul să vadă, ascund ursulețul
undeva și apoi îi spun copilului să descopere ce anume produce sunetul acela. Copilul
se va ghida astfel doar după sunet.
o Cine
te-a strigat? Copilul e legat la
ochi cu o eșarfă. Persoanele cunoscute lui (părinți, frați, prieteni) stau în
jurul său la distanță. Una dintre persoane îl strigă pe nume. Copilul va trebui
să ghicească cine l-a strigat. Dacă ghicește, persoana care l-a strigat trece
în locul său. Și jocul continuă.
-
Diferențierea
consoanelor surde de cele sonore. Copilul stă cu spatele spre adult, la
distanță de 3-4 m. Adultul pronunță, când mai încet când mai tare, diferite
silabe (ca-ga, ta-da, pa-ba, up-ub, opo-obo, fa-va, eve-efe, us-uz, ezo-eso,
sum-zum, tis-tiz etc) sau cuvinte (pere-bere, pun-bun, pile-bile,
creier-greier, stâncă-stângă, fată-vată, far-var, fiu-viu, varsă-varză, paie-baie,
tata-data, pară-bară, cară-gară, coală-goală etc). Sarcina copilului este de a
repeta ceea ce spune adultul (el trebuie să fie foarte atent la ceea ce aude
pentru a reda corect cuvântul respectiv).
-
Identificare
primului sau ultimului sunet dintr-un cunvât sau a poziției unui anumit
sunet din cuvânt (început, mijloc,
final). Iată un joc!
-
Jocuri
hazlii în care sunteul se repetă. Se pronunță rapid cuvinte sau propoziții
hazlii.
Căprarul crapă capul caprei pe capră în patru.
Pe cap un capac, pe capac un ac.
Un cocostârc s-a dus la
cocostârcărie să se descocostârcească.
Şapte sape late şi alte
şapte sape late, să le car pe toate în spate.
Am o mâţă mâţoasă
căpăţânoasă care are cinci mâţoşei jucăuşi frumuşei.
Sper
că v-a apucat cheful de joacă! Dacă aveți nelămuri sau dacă aveți alte idei de
jocuri, nu ezitați să ni le împărtășiți! Spor!
Comentarii
Trimiteți un comentariu