Copilul cu tulburare de
spectru autist poate avea deseori anumite crize, mai mult sau mai puţin
intense, dar care sunt dificil de gestionat şi care aduc celor din jur stări
emoţionale negative şi multă tensiune. Copilul poate ţipa foarte tare, poate
lovi obiecte sau persoane, poate arunca cu lucruri, se poate lovi cu capul de perete
sau se poate muşca etc. Deşi el poate reacţiona asemănător, există două
situaţii diferite: criza meltdown şi criza tantrum.
Temper Tantrums sunt
comportamente care apar la toţi copiii (cu dezvoltarea neurotipică sau nu) prin
care aceştia îşi înţeleg emoţiile şi trăirile şi cunosc metode prin care să
facă faţă regulilor şi limitelor impuse de un comportament social adecvat.
-
pot
fi schimbate de circumstanţe;
-
au ca
scop obţinerea unui lucru;
-
au ca
scop obţinerea atenţiei adultului.
Criza tantrum este ca un joc
pentru deţinerea controlului pe care îl joacă copilul, el fiind o fiinţă încă
imatură emoţional. Sentimentul pe care îl are adultul în timpul unei astfel de
crize este acelă că este manipulat de către copil. Ceea ce poate adultul face
pentru a-şi păstra autoritatea este să ignore comportamentul copilului şi să îi
redirecţioneze atenţia spre o altă activitate. A ceda crizei copilului şi a-i
oferi ceea ce el doreşte nu face decât să îl înveţe pe copil că este corect să
se comporte aşa pentru a primi ceva, pentru a-şi satisface dorinţele.
Criza Meltdown este
determinată de un nivel ridicat al stressului pe care organismului copilului cu
TSA nu îl poate gestiona altfel. Spre deosebire de criza de tip tantrum, criza
de tip meltdown are ca şi caracteristici următoarele aspecte:
-
nu este
bazată pe atragerea atenţiei adultului;
-
nu poate
fi numită „comportament”;
-
poate
fi indusă sau declanşată de nenumăraţi factori:
o
suprastimulare
senzorială (atingeri, mirosuri, aglomeraţie de persoane, sunete, lumini, adică
prea mulţi stimuli care nu pot fi gestionaţi corespunzător. Nu se filtrează
informaţiile senzoriale şi nu sunt integrate într-un tot. Creierul devine
suprasolicitat, nu poate procesa toate informaţiil primite şi organismul intră
în panică.)
o
prea
multe informaţii de procesat în timp scurt. Copilul cu TSA are de multe ori o
viteză de procesare mai lungă. Atunci când se află în situaţii în care are de
procesat repede un număr ridicat de informaţii, creierul nu face faţă şi creşte
nivelul de stres.)
o
schimbări
bruşte sau neaşteptate apărute în mediu. Copilul cu TSA are nevoie să cunoască
tot ce urmează să se întâmple. Schimbările ce au loc burs fără ca el să aştepte
acest lucru, îi produc o stare de anxietate care este foarte dificil de
gestionat pentru el.
o
lipsa
unei căi de comunicare, de exprimare a nevoilor (produce foarte multă frustrare
şi devine copleşitoare din punct de vedere emoţional).
Există mereu un factor declanşator al
crizei meltdown. De multe ori este foarte dificil de observat acest factor, dar
trebuie analizat foarte bine contextul în care a apărut. Atunci când copilul e
în criză, a vorbi cu el nu ajută cu nimic, dimpotrivă duce de cele mai multe
ori la creşterea nivelului stressului prin faptul că adaugă informaţii de
procesat. Copilul are nevoie să se calmeze, are nevoie de cât mai puţine informaţii. Adultul poate identifica sursa declanşatoare a
crizei şi o poate îndepărta sau poate lua copilul din acel mediu stressor.
Tantrum
|
Meltdown
|
Copilul caută să controleze mediul astfel încât
să obţină un beneficiu.
|
Copilul caută să recâştige controlul asupra
minţii sale (care este suprasolicitată cu informaţie senzorială).
|
În timpul unei crize tantrum, copilul va analiza
dacă comportamentul său atrage atenţia şi reacţia celor din jur.
|
În timpul unei crize meltdown copilul cu TSA nu
priveşte şi nu caută ca cei din jurul său să reacţioneze.
|
Copilul va avea grijă să nu se rănească.
|
Copilul nu ţine seama de siguranţa sa ori a
celor din jurul său.
|
Criza tantrum are ca scop obţinerea unui
beneficiu social.
|
Criza meltdown nu are ca scop controlarea
situaţiei sociale în care se află copilul.
|
Criza tantrum se va sfârşi atunci când situaţia
se rezolvă, obţine ceea ce îşi doreşte.
|
Criza meltdown pare că nu poate fi controlată de
copil şi se întâmplă fără voia sa.
|
La criza tantrum, controlul este deţinut de
copil (el doreşte manipularea adultului pentru obţinerea unui anumit lucru),
deşi se comportă ca şi cum nu ar fi aşa (ca şi cum ar fi victima).
|
La criza meltdown nimeni nu are controlul, nici
copilul, nici adultul.
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu