Nu am înţeles
niciodată de ce i se spune copilului „Hai, treci la lecţii că a venit X
(terapeutul).” Sau „Du-te la lecţii!”. Sau
„Gata pauza, hai la lecţii!”. Lecţii la 3, 4, 5 ani? Şi ne întrebăm (uneori ne şi supărăm) de
ce copilul nu vrea să lucreze. Eu îmi amintesc că eram în şcoala primară şi
când mă întreba (doar mă întreba!) bunica mea dacă am lecţii de făcut,
dintr-odată nu mă mai simţeam bine şi deveneam parcă stresată (iar lecţii….).
Dar la 3 ani să ţi se spună că trebuie să faci lecţii…când tot ce vrei tu este
să te joci…mi se pare şi mai dificil de suportat. Nu am putut niciodată să le
spun copiilor cu care am lucrat „Hai la lecţii!”. Mi se pare total nepotrivit. Parcă nici
mie nu îmi vine să mă apuc de activităţi când spun „Hai la lecţii”.
Nu ar fi mai simplu să
îi spunem copilului: „Hai să ne jucăm!”, sau „Ia uite! A venit X să
vă jucaţi!” sau „Du-te la joacă!”. Cineva va spune: „Da, dar nu e joacă, e
terapie, sunt lecţii!”. Şi nu ar trebui să se desfăşoare sub formă de joc? Sau
să creăm această senzaţie – că totul e o joacă? Eu am văzut că atunci când le
se spun copiilor că merg la joacă ei sunt mult mai dispuşi să participe la
activităţile propuse, chiar dacă acestea sunt activităţi de învăţare. Până la
urmă, copilul nu învaţă prin joc? Nu asta e activitatea lui de bază? Doar
simplu fapt că aude „joacă” şi nu „lecţii” îi schimbă radical starea
psiho-emoţională. Iar atunci când
copilul este într-o dispoziţie bună poate participa cu interes şi poate
învăţa multe lucruri (ca şi adultul de altfel).
Şi din nou totul se
reduce la atitudinea noastră, la cât de deschişi suntem să facem lucrurile aşa
cum îi e copilului mai bine, aşa cum simte el că poate învăţa, şi nu aşa cum
spune metoda x sau z. O atitudine pozitivă şi deschisă îl va face pe copil să
se simtă acceptat şi apreciat pentru ceea ce este şi pentru ceea ce face. Asta
îl va determina să aibă mai multă încredere în forţele proprii şi să îşi
exprime personalitatea şi creativitatea.
Nici o metodă nu poate
da rezultate maxime atât timp cât nu e pusă în practică într-o atmosferă
pozitivă care să îl încurajeze pe copil să se exprime şi să înveţe.
Comentarii
Trimiteți un comentariu