Treceți la conținutul principal

Jucării pentru simțul tactil

Mulți dintre copiii cu tulburări din spectrul autist au diferite reacții în fața stimulilor senzoriali. De multe ori corpul copilului este asaltat cu informație senzorială și nu o poate procesa în timp util pentru a se putea adapta. De aceea, unoeri copiii fac anumite crize, numite crize meltdown

La nivelul simțului tactil (pipăitul) se primesc informații prin toți receptorii aflați în piele (pielea fiind cel mai mare organ uman). Simțul tactil este în strânsă legătură cu comportamentul fizic, mental și emoțional al omului. Cu ajutorul acestui simț primim informații despre obiectele din jurul nostru (dacă sunt fine, aspre, tari, moi, reci, calde etc), despre modul în care suntem atinși (ușăr, apăsat), despre partea corpului care este atinsă (burtă, mână etc).

Atunci când apare un dezechilibru la nivelul simțului tactil sistemul nervos central nu este capabil să proceseze toate informații tactile în mod eficient astfel încât copilul să se poată folosi de acest simț. Dezechilibrul tactil poate consta în hiperreactivitate sau subreactivitate.

Un copil cu Hiperreactivitate tactilă este cel care percepe senzatiile tactile ca fiind supărătoare și în consecință refuză să atingă obiecte, refuză să fie îmbrăcat cu anumite texturi, refuză să fie atins sau ținut în brațe.

Un copil cu subreactivitate tactilă este acel copil care nu acordă prea mare atenție stimulilor tactili (se lovește și pare că nu simte nimic, simte doar atingerile foarte puternice, nu sesizează frigul sau căldura etc). 

Atât copiii cu hiperreactivitate tactilă, cât și cei subreactivi și cei căutători de senzații tactile au nevoie să intre în contact cu jucării și activități care să le ofere informații la nivelul simțului tactil. Primii au nevoie să  treacă prin acel proces de desensibilizare prin care învață să înțeleagă și să accepte tot felul de texturi. Pentru ceilalți, jucăriile și activitățile tactile pot fi un factor motivator în procesul terapeutic.





Eu am creat o serie de ”ouă tactile”. Am folosit ouă din plastic care au rămas de la diverse dulciuri. Cu ajutorul pistolului cu silicon am lipit pe ouă diferite materiale: pietricele, pene, pufuri, folie cu bule de aer, păturică fleece etc. 



Astfel de texturi se pot lipi și pe bucăți de carton sau pe foliile de plastic pentru plastilină. Se pot face din orice material și sunt foarte puțin costisitoare, dar de mare folos în lucrul cu copiii cu tulburări de procesare senzorială.





Vă aștept întrebările și sugestiile. Spor la confecționat jucării și spor la joc!

PS: Aici găsiți un chestionar prin care puteți evalua existența unor astfel de disfuncții senzoriale la copil.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Cum să îi oferim copilului iubirea de care are nevoie

Părinții sunt capabili să facă totul pentru copiii lor. Iubirea lor față de copii determină acea legătură puternică dintre ei și îi face pe părinți capabili de orice sacrificiu atunci când vine vorba de copilul său. Părinții simt atât de multă iubire pentru copiii lor. Însă uneori copiii pot percepe distorsionat acest lucru, în ciuda eforturilor pe care părinții le depun ca lor să nu le lipsească nimic. Uneori copiii pot interpreta eronat anumite gesturi sau acțiuni ale părinților și își pot schimba comportamentul (în sens negativ). În astfel de momente părinții devin confuzi. Ei se întreabă ce se întâmplă cu copilul lor, de ce  nu reușesc să se înțeleagă dacă ei fac totul pentru copil și îi oferă tot ce are nevoie. Răspunsul ar putea fi acela că părintele și copilul au moduri diferite de a comunica, au limbaje de iubire diferite. Fiecare persoană are un rezervor emoțional. Acesta se umple prin momentele și gesturile prin care cei din jur ne oferă iubirea necondiționată. Pri

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,