Treceți la conținutul principal

Clești și hăinuțe - motricitate fină

Copilul cu TSA are de multe ori deficit psihomotor și dificultăți mari în aria motricității fine. Îi este greu să realizeze acele sarcini și acțiuni care presupun o bună coordonare a mâinilor și gesturi de finețe. Scrisul, desenatul reprezintă pentru el activități care necesită efort. Îl putem ajuta să își dezvolte această parte a psihomotricității prin diverse activități care sunt și distractive pentru el (pe lângă faptul că sunt educative și dezvoltă abilități pe termen lung).

O activitate care mie îmi place foarte mult și care are succes la copii implică clești de rufe și hăinuțe. Sarcina copilului este de a prinde hăinuțele pe ață/sârmă cu ajutorul cleștilor. Pare o sarcină ușoară, însă este o activitate solicitantă pentru copil. 

De ce aveți nevoie pentru a realiza aceasta sarcină?
- o cutie din carton (eu am cumpărat de la Pepco)
- fetru (se găsește la mercerii sau la magazinele cu tema art-creativă)
- clești de rufe


Am dat găuri în cutia de carton și am legat ață de mai groasă ( se poate folosi și sârmă subțire sau șireturi).



Din fetru am decupat diverse hăinuțe (atât cât m-am priceput :D): pantaloni lungi sau scurți, fuste, rochii, tricouri,  bluze, căciuli etc.




Pentru ca sarcina să fie mai dificilă și să dezvolte și abilități cognitive (cum ar fi asocierea culorilor), am colorat  cleștii cu culorile hăinuțelor. Astfel, copilul va trebui să fie atent și la culori și să prindă hăinuța verde, spre exemplu, doar cu cleștele de culoare verde.




Și am început joaca! Acest tip de activitate îi asigură copilului și o anumită stimulare tactilă. Fetrul este un material plăcut la pipăit, moale. Cleștii sunt însă tari și făcuți din lemn sau plastic. Astfel, copilul are o experiență senzorială mai bogată.  

Prin acest tip de activitate copilul învață să fie mai atent la mâinile sale și la cum le poate folosi, învață ce presiune are nevoie să folosească în anumite momente sau pentru anumite acțiuni (cleștele trebuie apăsat mai cu forță pentru a fi deschis, însă pe sârmă nu e nevoie să apese atunci când pune hăinuța), își dezvoltă coordonarea dintre ochi și mâini (lucru foarte necear pentru scris), își dezvoltă răbdarea și atenția, organizarea spațiului.




Spor în tot ce faceți! :)

Alina T.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Cum să îi oferim copilului iubirea de care are nevoie

Părinții sunt capabili să facă totul pentru copiii lor. Iubirea lor față de copii determină acea legătură puternică dintre ei și îi face pe părinți capabili de orice sacrificiu atunci când vine vorba de copilul său. Părinții simt atât de multă iubire pentru copiii lor. Însă uneori copiii pot percepe distorsionat acest lucru, în ciuda eforturilor pe care părinții le depun ca lor să nu le lipsească nimic. Uneori copiii pot interpreta eronat anumite gesturi sau acțiuni ale părinților și își pot schimba comportamentul (în sens negativ). În astfel de momente părinții devin confuzi. Ei se întreabă ce se întâmplă cu copilul lor, de ce  nu reușesc să se înțeleagă dacă ei fac totul pentru copil și îi oferă tot ce are nevoie. Răspunsul ar putea fi acela că părintele și copilul au moduri diferite de a comunica, au limbaje de iubire diferite. Fiecare persoană are un rezervor emoțional. Acesta se umple prin momentele și gesturile prin care cei din jur ne oferă iubirea necondiționată. Pri

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,