Treceți la conținutul principal

Funcțiie executive ale creierului și autismul

 Funcțiile executive sunt acele funcții ale creierului care ne ajută să ne organizăm comportamentul, să terminăm sarcini, să le ducem la bun sfârșit, să gestionăm timpul, dar și să interacționăm cu cei din jurul nostru și să inhibăm anumite impulsuri (cum ar fi cele determinate de emoțiile noastre). 


Acestea încep să se dezvolte în perioada preșcolară și ajung la maturitate abia la ieșirea din adolescență.



Ce se întâmplă în autism? Cum sunt afectate funcțiile executive și cum se vede asta în comportamentul de zi cu zi al adolescentului cu autism?












Autismul afectează modul de funcționare al creierului, modul de procesare a informației și funcțiile executive nu pot genera comportamentele așteptate, comportamentele adaptative care să permită adolescentului integrarea în contextul social respectiv.





Adolescentul cu autism:

  • va avea dificultăți mari în a se organiza, în a-și planifica ziua și activitățile de peste zi, 

  • va avea dificultăți în a începe și finaliza o sarcină (pe parcursul sarcinii atenția se va muta către altceva), 

  • va avea dificultăți în a înțelege secvențele/pașii unei activități și îi va fi greu să îi urmărească

  • va avea dificultăți în a controla/inhiba impulsurile (și atunci când va simți o anumită emoție va trece direct la acțiune fără să poată prevedea urmările sau impactul pe care comportamentul său îl va avea asupra celuilalt)

  • va avea dificultăți în a-și monitoriza comportamentul

  • va avea dificultăți în a-și gestiona emoțiile.




Deși vorbim despre pubertate, toate aceste dificultăți legate de funcțiile executive se găsesc la copilul cu autism încă din copilăria mică, încă de la început. 




Pentru ca în pubertate el să fie capabil să finalizeze sarcini în mod independent este nevoie de un efort susținut încă de timpuriu. Cele mai bune activități prin care poți antrena aceste funcții sunt cele de viață de zi cu zi. 




Mă refer la toate acele activități pe care o persoană le are de făcut zi de zi acasă, activități care îi susțin practic viața de zi cu zi. Printre acestea putem enumera:

  • Adunatul hainelor de pe uscător

  • Intinsul rufelor pe sârmă

  • Sortarea hainelor pentru a le pune la spălat

  • Punerea lor la mașina de spălat

  • Spaltul pe mâini

  • îmbăiatul/dușul

  • Stersul prafului

  • Aranjarea hainelor în dulap

  • Imperecherea sosetelor

  • Imbrăcatul

  • Spalatul pe dinți

  • Pregătirea unui sandviș

  • Spalarea vaselor

  • Pregătirea mesei

  • Folosirea toaletei




Și lista poate continua. Deși pare că sunt niște activități simple, ele sunt de fapt complexe și presupun mai mulți pași de făcut, într-o anumită ordine. 



De toate aceste activități va avea nevoie când va ajunge în pubertate și mai ales în viața de adult. Dar nu le va putea învăța când va ajunge acolo. Sau va putea, dar efortul și frustrarea vor fi extrem de mari (dacă până atunci va fi obișnuit ca altcineva să le facă și el practic nu va avea antrenament).





Începe devreme să lucrezi la a antrena fucnțiile executive oferind astfel copilului șansa la a-și crește nivelul de independentă și tie, ca părinte, gradul de libertate.




#autism #pubertate #independentaTSA #autonomieTSA #programulEERS #alinamirelacraiu



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Cum să îi oferim copilului iubirea de care are nevoie

Părinții sunt capabili să facă totul pentru copiii lor. Iubirea lor față de copii determină acea legătură puternică dintre ei și îi face pe părinți capabili de orice sacrificiu atunci când vine vorba de copilul său. Părinții simt atât de multă iubire pentru copiii lor. Însă uneori copiii pot percepe distorsionat acest lucru, în ciuda eforturilor pe care părinții le depun ca lor să nu le lipsească nimic. Uneori copiii pot interpreta eronat anumite gesturi sau acțiuni ale părinților și își pot schimba comportamentul (în sens negativ). În astfel de momente părinții devin confuzi. Ei se întreabă ce se întâmplă cu copilul lor, de ce  nu reușesc să se înțeleagă dacă ei fac totul pentru copil și îi oferă tot ce are nevoie. Răspunsul ar putea fi acela că părintele și copilul au moduri diferite de a comunica, au limbaje de iubire diferite. Fiecare persoană are un rezervor emoțional. Acesta se umple prin momentele și gesturile prin care cei din jur ne oferă iubirea necondiționată. Pri

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,