Funcțiile executive sunt acele funcții ale creierului care ne ajută să ne organizăm comportamentul, să terminăm sarcini, să le ducem la bun sfârșit, să gestionăm timpul, dar și să interacționăm cu cei din jurul nostru și să inhibăm anumite impulsuri (cum ar fi cele determinate de emoțiile noastre).
Acestea încep să se dezvolte în perioada preșcolară și ajung la maturitate abia la ieșirea din adolescență.
Ce se întâmplă în autism? Cum sunt afectate funcțiile executive și cum se vede asta în comportamentul de zi cu zi al adolescentului cu autism?
Autismul afectează modul de funcționare al creierului, modul de procesare a informației și funcțiile executive nu pot genera comportamentele așteptate, comportamentele adaptative care să permită adolescentului integrarea în contextul social respectiv.
Adolescentul cu autism:
va avea dificultăți mari în a se organiza, în a-și planifica ziua și activitățile de peste zi,
va avea dificultăți în a începe și finaliza o sarcină (pe parcursul sarcinii atenția se va muta către altceva),
va avea dificultăți în a înțelege secvențele/pașii unei activități și îi va fi greu să îi urmărească
va avea dificultăți în a controla/inhiba impulsurile (și atunci când va simți o anumită emoție va trece direct la acțiune fără să poată prevedea urmările sau impactul pe care comportamentul său îl va avea asupra celuilalt)
va avea dificultăți în a-și monitoriza comportamentul
va avea dificultăți în a-și gestiona emoțiile.
Deși vorbim despre pubertate, toate aceste dificultăți legate de funcțiile executive se găsesc la copilul cu autism încă din copilăria mică, încă de la început.
Pentru ca în pubertate el să fie capabil să finalizeze sarcini în mod independent este nevoie de un efort susținut încă de timpuriu. Cele mai bune activități prin care poți antrena aceste funcții sunt cele de viață de zi cu zi.
Mă refer la toate acele activități pe care o persoană le are de făcut zi de zi acasă, activități care îi susțin practic viața de zi cu zi. Printre acestea putem enumera:
Adunatul hainelor de pe uscător
Intinsul rufelor pe sârmă
Sortarea hainelor pentru a le pune la spălat
Punerea lor la mașina de spălat
Spaltul pe mâini
îmbăiatul/dușul
Stersul prafului
Aranjarea hainelor în dulap
Imperecherea sosetelor
Imbrăcatul
Spalatul pe dinți
Pregătirea unui sandviș
Spalarea vaselor
Pregătirea mesei
Folosirea toaletei
Și lista poate continua. Deși pare că sunt niște activități simple, ele sunt de fapt complexe și presupun mai mulți pași de făcut, într-o anumită ordine.
De toate aceste activități va avea nevoie când va ajunge în pubertate și mai ales în viața de adult. Dar nu le va putea învăța când va ajunge acolo. Sau va putea, dar efortul și frustrarea vor fi extrem de mari (dacă până atunci va fi obișnuit ca altcineva să le facă și el practic nu va avea antrenament).
Începe devreme să lucrezi la a antrena fucnțiile executive oferind astfel copilului șansa la a-și crește nivelul de independentă și tie, ca părinte, gradul de libertate.
#autism #pubertate #independentaTSA #autonomieTSA #programulEERS #alinamirelacraiu
Comentarii
Trimiteți un comentariu