Treceți la conținutul principal

De ce nu este ABA un set de programe sau de ce e importanta evaluarea copilului?



          Există această credință că terapia ABA (Analiza Comportamentală Aplicată) este un set de programe pe care le lucrezi cu copilul, pur și simplu. Dar nu ar trebui să știu dacă copilul are nevoie în momentul asta de abilitatea pe care programul respectiv o are ca obiectiv? Sau dacă are abilitățile necesare pentru a putea parcurge programul respectiv? Adică merită să insist să învețe formele geometrice dacă el nu știe să mănânce singur din farfurie? După diagnosticarea copilului cu autism este necesară stabilirea stadiului în care se află copilul, stabilirea punctelor forte ale copilului și a intereselor sale, stabilirea abilităților care îi lipsesc, dar pe care ar fi trebuit să le aibă în momentul evaluării, stabilirea comportamentelor care ar putea afecta procesul de învățare (atenția, stereotipiile, deficitele senzoriale). Și nu în ultimul rând, trebuie evaluat mediul în care copilul își desfășoară viața. Având toate aceste date specialistul poate crea un program de învățare corespunzător copilului, dar și un mediu de învățare specific acestuia.
          A lucra cu copilul niște programe dintr-o carte, fără a avea în vedere stadiul copilului și necesitățile lui, de cele mai multe ori nu oferă copilului posibilitatea de formare a abilităților în toate ariile de dezvoltare. Se creează riscul de a-l învăța pe copil mai multe abilități școlare (cum ar fi litere, cifre, obiecte etc), în detrimentul abilităților motrice (copilul să nu meargă corect, să nu fie capabil să prindă o minge, să ocolească un obstacol sau  să sară) sau al celor de autonomie personală (să folosească scutecul pentru a-și face nevoile sau să fie hrănit de altcineva). Un program eficient de intervenție psihoeducațională trebuie să se concentreze pe: comunicare funcțională și spontană, interacțiune socială (reacția la imitație, activitățile de cooperare cu ceilalți etc), aptitudinile de joacă, aptitudinile cognitive și școlare, aptitudinile de auto-ajutorare (îmbrăcat, folosirea toaletei etc), soluționarea comportamentelor problematice.
          ABA este de fapt o știință a comportamentului, un mod de a gândi comportamentul uman și de a-l modifica în funcție de antecedente cu ajutorul consecințelor. ABA are ca scop formarea și dezvoltarea abilităților necesare adaptării la mediu. ABA presupune modificarea mediului pentru a putea produce în comportamentul persoanei schimbările necesare unei bune adaptări, necesare atingerii unui anumit grad de independență. De aceea, ABA făcută ca un set de programe duce de cele mai multe ori la stagnarea dezvoltării copilului sau la frustrarea acestuia prin insistarea pe învățarea unor comportamente și abilități pentru care copilul nu e pregătit în acel moment.
          Evaluarea copilului se face periodic tocmai pentru a urmări progresele sale, pentru a putea identifica țintele pe termen scurt și lung (adică ce anume trebuie să învețe copilul în continuare), pentru a modifica programele în funcție de modul în care evoluează copilul. Pe de altă parte, evaluarea periodică a copilului și a planului de lucru reprezintă și o evaluare a echipei de lucru oferind posibilitatea de corectare a strategiilor abordate de aceasta în funcție de nevoile copilului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…