Treceți la conținutul principal

Experiment cu și despre emoții

Copiii sunt minunați. Este o reală plăcere să mă joc cu ei (mi-e greu să spun că lucrez cu copiii; pentru mine nu este lucru, ci este o joacă ☺). Cel mai mult îmi place felul în care ei îmi arată ce au nevoie să afle și modalitatea prin care ei pot înțelege acele informații de care au nevoie.

Deși am niște obiective atunci când încep joaca (programul psihoeducațional) cu un copil și aleg anumite metode care eu consider că i se potrivesc, de multe ori sunt fascinată de felul în care planurile mele se schimbă și de cât de clar „vorbesc” copiii.

Ieri am avut întâlnirea de vineri cu unul dintre copiii cu care mă joc de ceva vreme. A crescut frumos acest copil și pe măsură ce a crescut, s-au schimbat și nevoile lui. Planul meu era să ne jucăm „de-a poveștile”: să inventăm povești pornind de la anumite cuvinte și imagini care apar pe niște zaruri (un joc pentru dezvoltarea imaginației, creativității și a exprimării  verbale). Însă, așa cum spuneam mai sus, planul meu nu s-a potrivit cu nevoia de moment a copilului. Acesta avea nevoie să învețe să își exprime emoțiile și să le poată înțelege, și să înțeleagă efectul pe care cuvintele pe care le spunem îl are asupra celor din jurul nostru.

Așa că am pornit un experiment. I-am spus: „Ce-ar fi să ne imaginăm că apa este inima noastră...” La început nu a înțeles prea bine la ce mă refeream. Dar pe măsură ce am început să căutăm vase și să punem apă în ele, a început să se facă lumină. Am luat acuarele și bețișoare de urechi și am început experimentul propriu-zis. Am discutat despre diverse situații: cum te simți când primești un cadou de ziua ta, cum te simți atunci când te joci și râzi împreună cu părinții tăi, cum te simți când mama ta te ceartă sau când îți e frică de ceva, și mai ales, cum te simți când cineva te jigește, îți spune lucruri urâte... În fiecare situație dată, închidea ochii și încerca să  își dea seama cam în ce culoare se transformă inima sa. 



Fiecare bol cu apă reperzenta o situație, o emoție. Copilul colora apa din bol cu acea culoare care i se potrivea lui pentru o anumită emoție. Când se simte iubit, inima lui are culoarea roz. Când se simte bucuros, inima are culoarea verde. Când e furios, inima e roșie. Când îi e frică, toate culorile se amestecă în inima lui și inima devine neagră. Iar când se simte trist, inima este albastră. 



Copilul a fost foarte încântat de experiment și această lume a emoțiilor a căpătat sens. E mai ușor pentru copil să înțeleagă ceva (atât de greu cum sunt emoțiile) dacă vede și mai ales dacă își folosește corpul, dacă manipulează obiecte (nu doar privește imagini sau citește).

Cel mai mult a fost încântat de faptul că în sfârșit a găsit o metodă prin care să le arate părinților ce simte el, dar și prin care să îi facă pe părinți conștienți de propriile lor trăiri. 




Nu știu dacă m-aș fi gândit vreodată la o asemenea metodă de a vorbi despre emoții, dacă nu ar fi fost întâlnirea cu acest copil... Îi sunt recunoscătoare pentru că învăț și eu în același timp, învăț mereu să îi ascult pe copii (nu doar vorbele lor).

Sper să vă fie de folos acest experiment și povestioara lui. Amintiți-vă: jocul este calea! ☺





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,

Crizele la copiii cu Tulburare de spectru autist. Autism Meltdowns vs Temper Tantrums

Copilul cu tulburare de spectru autist poate avea deseori anumite crize, mai mult sau mai puţin intense, dar care sunt dificil de gestionat şi care aduc celor din jur stări emoţionale negative şi multă tensiune. Copilul poate ţipa foarte tare, poate lovi obiecte sau persoane, poate arunca cu lucruri, se poate lovi cu capul de perete sau se poate muşca etc. Deşi el poate reacţiona asemănător, există două situaţii diferite: criza meltdown şi criza tantrum. Temper Tantrums sunt comportamente care apar la toţi copiii (cu dezvoltarea neurotipică sau nu) prin care aceştia îşi înţeleg emoţiile şi trăirile şi cunosc metode prin care să facă faţă regulilor şi limitelor impuse de un comportament social adecvat. -          pot fi schimbate de circumstanţe; -          au ca scop obţinerea unui lucru; -          au ca scop obţinerea atenţiei adultului. Criza tantrum este ca un joc pentru deţinerea controlului pe care îl joacă copilul, el fiind o fiinţă încă imatură emoţional. Sentimen