Treceți la conținutul principal

Experiment cu și despre emoții

Copiii sunt minunați. Este o reală plăcere să mă joc cu ei (mi-e greu să spun că lucrez cu copiii; pentru mine nu este lucru, ci este o joacă ☺). Cel mai mult îmi place felul în care ei îmi arată ce au nevoie să afle și modalitatea prin care ei pot înțelege acele informații de care au nevoie.

Deși am niște obiective atunci când încep joaca (programul psihoeducațional) cu un copil și aleg anumite metode care eu consider că i se potrivesc, de multe ori sunt fascinată de felul în care planurile mele se schimbă și de cât de clar „vorbesc” copiii.

Ieri am avut întâlnirea de vineri cu unul dintre copiii cu care mă joc de ceva vreme. A crescut frumos acest copil și pe măsură ce a crescut, s-au schimbat și nevoile lui. Planul meu era să ne jucăm „de-a poveștile”: să inventăm povești pornind de la anumite cuvinte și imagini care apar pe niște zaruri (un joc pentru dezvoltarea imaginației, creativității și a exprimării  verbale). Însă, așa cum spuneam mai sus, planul meu nu s-a potrivit cu nevoia de moment a copilului. Acesta avea nevoie să învețe să își exprime emoțiile și să le poată înțelege, și să înțeleagă efectul pe care cuvintele pe care le spunem îl are asupra celor din jurul nostru.

Așa că am pornit un experiment. I-am spus: „Ce-ar fi să ne imaginăm că apa este inima noastră...” La început nu a înțeles prea bine la ce mă refeream. Dar pe măsură ce am început să căutăm vase și să punem apă în ele, a început să se facă lumină. Am luat acuarele și bețișoare de urechi și am început experimentul propriu-zis. Am discutat despre diverse situații: cum te simți când primești un cadou de ziua ta, cum te simți atunci când te joci și râzi împreună cu părinții tăi, cum te simți când mama ta te ceartă sau când îți e frică de ceva, și mai ales, cum te simți când cineva te jigește, îți spune lucruri urâte... În fiecare situație dată, închidea ochii și încerca să  își dea seama cam în ce culoare se transformă inima sa. 



Fiecare bol cu apă reperzenta o situație, o emoție. Copilul colora apa din bol cu acea culoare care i se potrivea lui pentru o anumită emoție. Când se simte iubit, inima lui are culoarea roz. Când se simte bucuros, inima are culoarea verde. Când e furios, inima e roșie. Când îi e frică, toate culorile se amestecă în inima lui și inima devine neagră. Iar când se simte trist, inima este albastră. 



Copilul a fost foarte încântat de experiment și această lume a emoțiilor a căpătat sens. E mai ușor pentru copil să înțeleagă ceva (atât de greu cum sunt emoțiile) dacă vede și mai ales dacă își folosește corpul, dacă manipulează obiecte (nu doar privește imagini sau citește).

Cel mai mult a fost încântat de faptul că în sfârșit a găsit o metodă prin care să le arate părinților ce simte el, dar și prin care să îi facă pe părinți conștienți de propriile lor trăiri. 




Nu știu dacă m-aș fi gândit vreodată la o asemenea metodă de a vorbi despre emoții, dacă nu ar fi fost întâlnirea cu acest copil... Îi sunt recunoscătoare pentru că învăț și eu în același timp, învăț mereu să îi ascult pe copii (nu doar vorbele lor).

Sper să vă fie de folos acest experiment și povestioara lui. Amintiți-vă: jocul este calea! ☺





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…