Treceți la conținutul principal

Autismul și dificultățile legate de acceptarea hainelor

 Părinții îi învață pe copilul lor diferite abilități care îi sunt necesare și folositoare în viața lui de zi cu zi. Insă atunci când vorbim despre un copil diagnosticat cu autism, lucrurile sunt adeseori provocatoare. Invățarea acestor abilități necesită timp și răbdare. 



Una dintre activitățile care poate fi foarte stresantă pentru părinți, foarte consumatoare de energie, este cea a îmbrăcatului




În cazul unora dintre copiii diagnosticați cu autism purtarea hainelor poate fi o sursă de stres și de aici pot apărea diferite probleme, cum ar fi:

  • Refuzul de a purta haine (și dorința de a sta dezbrăcat inclusiv în spațiul public)

  • Refuzul de a schimba hainele (și preferința pentru o anumită bluză sau un anumit pantalon, chiar dacă este cu două mărimi mai mic)

  • Refuzul de a trece la hainele specifice sezonului respectiv (și deși afară sunt 5 grade, copilul să rămână tot la tricou)

  • Refuzul de a purta anumite tipuri de materiale sau texturi (exemplu: se îmbracă doar în pijamale plușate).






Dar ce se ascunde în spatele acestor comportamente?

Care sunt rădăcinile?



Una dintre trăsăturile unei persoane diagnosticate cu autism se referă la hiper/hiporeactivitatea față de inputul senzorial sau interese neobișnuite față de diferite aspecte senzoriale din mediu (DSM V).


În acest context al sensibilităților senzoriale, activitatea de a se îmbrăca și a rămâne îmbrăcat devine o provocare pentru unii dintre copii.


Un copil cu hiperreactivitate tactilă va simti mult mai intens senzațiile pe care le primește pe piele de la haine și este posibil să se simtă strâns de hainele pe care le poartă, să perceapă materialele ca fiind dure/aspre (deși ele sunt moi).


Hiporeactivitatea tactilă, pe de altă parte, se referă la o sensibilitate redusă față de stimulii tactili și un copil în acest caz va căuta să simtă diferite texturi, diferite haine care să fie presate pe corpul său.



Sensibilitățile tactile care influențează imbrăcatul pot avea un impact major în viața copilului diagnosticat cu autism, dar și a familiei acestuia. Pe termen lung vor influența partea socială a vieții lui. Un adolescent care refuză să se îmbrace nu va putea ieși din casă, nu va putea merge la școală sau în alte locuri publice. 


Practic, când vorbim despre problemele legate de îmbrăcat, în cazul unui copil diagnosticat cu autism vorbim despre:

  • Discomfort fizic

  • Discomfort emoțional 

  • Afectarea ariei sociale

  • Afectarea rutinei zilnice

  • Abilități scăzute de concentrare 

  • Stimă de sine scăzută.


Ce poți face ca părinte atunci când

copilul tău diagnosticat cu autism are dificultăți în materie de îmbrăcat?



  1. Construiește o garderobă confortabilă pentru copilul tău, în acord cu nevoile și sensibilitățile lui. Caută haine mai largi, cu un număr mai mare, materiale moi, cu puține cusături, dacă el manifestă hiperreactivitate.

  2. Inlătură etichetele sau alte cusături care pot provoca senzații intense.

  3. Folosește detergent și balsam care să mențină texturile hainelor moi, care să nu aibă mirousuri puternice.

  4. Oferă variante limitate de alegere. În loc să aibă de ales între 6 perechi de pantaloni, e mai ușor să facă o alegere din 2 perechi de pantaloni.

  5. Introdu treptat hainele noi sau hainele pentru noul sezon, astfel încât să aibă timp să se obișnuiască și să accepte schimbarea.

  6. Dacă fermoarele sau nasturii îi provoacă senzații neplăcute, poți înlocui cu velcro (arici).

  7. Dă-i o perioadă din zi în care să aibă libertatea de a se îmbrăca așa cum își dorește (chiar și de a rămâne dezbrăcat).

  8. Cumpără mai multe bucăți dintr-un articol de îmbrăcăminte care îi place și pe care îl acceptă sau cumpără numere mai mari, astfel încât să le poți folosi cu ușurință.

  9. Urmărește să îi oferi haine cu patternurile preferate (unele modele sau imprimeuri pot fi incărcate și greu de acceptat pentru copil).

  10. Creează rutine clare pentru îmbrăcat (care să includă hainele care vor fi purtate, momentul în care vor fi purtate etc) și fii consecvent în urmarea acestor rutine.




In unele cazuri va fi nevoie să faci o analiză funcțională a comportamentului pentru a stabili cu claritate care este funcția dezbrăcatului/refuzului de a se îmbrăca, adică să poți stabili cărui scop îi servește.





Stabilirea unei rutine clare privind îmbrăcatul și depășirea acestor dificultăți poate fi o  perioadă încărcată pentru o familie. Însă o abordare orientată spre copil și spre nevoile lui poate duce către succes, către un copil care își dezvoltă gradul de autonomie. 





#autism #terapieautism #terapieconstanta #programulEERS #alinamirelacraiu #pubertate #autonomieTSA



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Cum să îi oferim copilului iubirea de care are nevoie

Părinții sunt capabili să facă totul pentru copiii lor. Iubirea lor față de copii determină acea legătură puternică dintre ei și îi face pe părinți capabili de orice sacrificiu atunci când vine vorba de copilul său. Părinții simt atât de multă iubire pentru copiii lor. Însă uneori copiii pot percepe distorsionat acest lucru, în ciuda eforturilor pe care părinții le depun ca lor să nu le lipsească nimic. Uneori copiii pot interpreta eronat anumite gesturi sau acțiuni ale părinților și își pot schimba comportamentul (în sens negativ). În astfel de momente părinții devin confuzi. Ei se întreabă ce se întâmplă cu copilul lor, de ce  nu reușesc să se înțeleagă dacă ei fac totul pentru copil și îi oferă tot ce are nevoie. Răspunsul ar putea fi acela că părintele și copilul au moduri diferite de a comunica, au limbaje de iubire diferite. Fiecare persoană are un rezervor emoțional. Acesta se umple prin momentele și gesturile prin care cei din jur ne oferă iubirea necondiționată. Pri

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,