Treceți la conținutul principal

Autismul-tulburare pervazivă de dezvoltare



          Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare. Asta înseamnă că dezvoltarea copilului este afectată, ea nu urmează cursul normal. Termenul pervaziv se referă la faptul că dezvoltarea copilului este afectată în totalitatea sa. Dezvoltarea copilului are loc în mod dezorganizat, dezordonat. De aceea, la copilul cu autism de multe ori există diferențe mari între ariile de dezvoltare (aria motorie care vizează mișcarea și felul în care copilul își folosește corpul; aria cognitivă se referă la gândire; aria limbajului se referă la comunicarea prin limbaj verbal și non-verbal; aria socializării – modul în care copilul interacționează cu ceilalți; aria autonomiei – aspecte ce țin de independența copilului în activitățile de zi cu zi). Copilul poate să recite reclame, cântece, dar să nu fie capabil să se joace cu jucăriile așa cum ar trebui și nici să se joacă cu un alt copil. Sau poate să își facă nevoile în scutece chiar dacă are 5-6 ani și știe alfabetul.
          Dar ce este exact tulburarea de spectru autist? Cum o recunoaștem? Cum recunoaștem copilul care are autism? De timpuriu, contactul vizual al copilului lipsește; copilul nu se uită la părinții lui atunci când aceștia vorbesc cu el, dar nici atunci când vrea ceva anume. El nu răspunde atunci când e strigat pe nume; pare că nu aude, deși reacționează la muzică sau alte sunete din mediu. Nu arată cu degetul; chiar și atunci când vrea ceva, copilul nu arată spre acel lucru ci, de cele mai multe ori, se folosește de mâna părintelui pentru a ajunge acolo (ia mâna mamei și o duce spre biscuiți, spre exemplu).
          Copilul cu tulburare de spectru autist este foarte puțin sau chiar deloc interesat de ceilalți copii. El nu se joacă cu ei, nu interacționează cu ei. Este mult mai interesat de diferite obiecte din jurul său, dar pe care nu le folosește în scopul pentru care ele au fost create. Preferă să le bage în gură, să le miroasă, să le învârtă, să le pipăie, să le așeze într-o anumită ordine, să le răstoarne în mod repetat sau preferă să se concentreze doar pe o anumită parte a obiectului respectiv (învârte continuu roata unei mașinuțe; scoate mâinile păpușilor, le așează pe marginea canapelei și le privește minute în șir etc).
          Dorința de a împărtăși celorlalți experiențele sale, de a îi arăta părintelui ce a făcut sau ce a văzut și i s-a părut interesant, lipsește la copilul autist. Nu are această capacitate. Un copil tipic (cu dezvoltare normală), când face un lucru care îi place spune „Uite ce fac eu!”. Chiar și atunci când încă nu poate vorbi pentru că e prea mic, el arată cu degetul spre ceea ce face și se uită la persoana respectivă, și iar arată și iar se uită. În acest mod el comunică. La copilul cu tulburare de spectru autist comunicarea este grav afectată. Acesta fie nu vorbește deloc sau foarte puțin, fie repetă tot ce aude (în special reclame, cântece), dar nu folosește limbajul pentru a comunica.
          În comportamentul copilului autist se pot observa anumite rutine, stereotipii motorii. El dă din mâini într-un anumit fel, merge pe vârfuri, se învârte, se leagănă, sare etc. Chiar și comportamentul alimentar poate fi afectat. Copilul cu autism, de multe ori, are o paletă îngustă de alimente pe care le consumă (ex: o fetiță refuză să mănânce dacă nu i se pune iaurt peste mâncarea respectivă; un băiețel mănâncă doar carne și sandvisuri, refuzând legumele și fructele).
          Copiii cu tulburare de spectru autist pot fi destul de diferiți unul față de celălalt. De aceea și denumirea de tulburare de spectru autist, tocmai pentru a sublinia aria largă în care se pot încadra simptomele și intensitatea acestora. Un copil poate să prezinte o formă severă (să nu vorbească, să aibă retard mintal), pe când altul poate să aibă o formă mai puțin severă, fiind considerat înalt funcțional (să poată fi integrat într-o clasă dintr-o școală normală).
          Simptomele sunt cel mai adesea observate în jurul vârstei de doi ani. Diagnosticarea copilului cu autism pornește de la prezența, respectiv absența anumitor comportamente și abilități. În acest sens sunt utilizate instrumentele : MCHAT, CHAT, CARS, ADI-R, ADOS (despre ultimele două găsiți mai multe detalii pe www.testcentral.ro/ro/produse/teste-clinice/autism/). Pentru un diagnostic corect și o intervenție psihoeducațională adecvată copilului este necesar ca acesta să fie evaluat de un neuropsihiatru și de un psiholog.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…