Treceți la conținutul principal

Logopedia



          Logopedia are ca scop prevenirea și corectarea tulburărilor de limbaj. Tulburările de limbaj apar de cele mai multe ori în copilărie, perioada formării limbajului. Cel mai des întâlnite sunt tulburările care afectează rostirea sunetelor (pronunțări incorecte ale unor sunete și cuvinte, deformări, substituiri), numite dislalii. Dar pot apărea și tulburări de ritm și fluență a vorbirii (cum este bâlbâiala), tulburări de voce (voce răgușită, voce nazală, lipsa totală sau parțială a vocii), tulburări ale limbajului scris-citit (incapacitatea copilului de a învăța corect și de a utiliza corect scrisul sau cititul în condiții de școlarizare normală), tulburări de dezvoltare a limbajului (limbajul întârzie să apară).
          Nu există o vârstă anume la care trebuie începută terapia logopedică. Este adevărat că unele tulburări de pronunție pot fi trecătoare în perioada de formare a limbajului (în general dispar în jurul vârstei de 4 ani dacă nu sunt grave). Copilul care ajunge în clasa I cu o tulburare de vorbire (pronunțare greșită a sunetelor, bâlbâială) are nevoie de intervenție logopedică.
          Logopedul este cel care depistează aceste tulburări de limbaj și cel care pune în aplicare diferite planuri de intervenție în funcție de natura tulburării și specificul fiecărui copil. Terapia logopedică se desfășoară pe mai multe planuri, nu se focalizează doar pe limbaj. Orice tulburare apărută în aria limbajului poate avea un efect negativ în structurarea și dezvoltarea personalității în ansamblu, poate afecta randamentul școlar și relațiile copilului cu ceilalți. Pot apărea probleme secundare cum ar fi: timiditatea, nehotărârea, neîncrederea în sine, izolarea de colectiv, sentimentul de inferioritatea.  Tocmai de aceea terapia logopedică include educarea auditivă (auz fonematic, receptarea, înțelegere și exprimare corectă a mesajului oral și scris), educarea respirației, educația vizuală (coordonare oculo-motorie, gimnastică oculară), orientarea spațială și mobilitatea (schemă corporală și lateralitate, abilități motrice fine și generale, orientarea în spațiu).
          Pe durata terapiei logopedice, și nu numai, copilul are nevoie de toată susținerea și implicarea părinților. Aceștia sunt parte importantă din procesul de prevenire și corectare a tulburărilor de limbaj. Părinții continuă acasă ceea ce logopedul începe în cabinetul de specialitate. Stă în responsabilitatea logopedului să explice părinților care sunt pașii ce trebuie urmați și care sunt modalitățile prin care ei pot contribui la dezvoltarea limbajului copilului lor. Reușita întregii acțiuni de intervenție depinde de modul de aplicare al programului întocmit de logoped și eficacitatea acestuia și de implicarea părinților și a celorlalte persoane care se ocupă de îngrijirea copilului. Copilul are nevoie de afecțiune și încurajare pe toată durata intervenției și de un model verbal corect (atunci când cineva din preajma copilului are o pronunție greșită, copilul poate fi influențat și poate prelua acest model). Prin grija și prin răbdarea lor, părinții sunt cei care îl vor susține mereu pe copil în drumul său spre o vorbire corectă, chiar și atunci când vizitele la logoped se vor fi terminat. Pentru că părinții sunt „dascălii” copilului, ei sunt modelele lui, el vrea să devină asemenea lor. Nu-i așa, dragi mămici și tătici?

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…