Treceți la conținutul principal

Ne jucăm „de-a potrivirea”?



Episodul de azi: forme și culori

Dacă tot ne place să ne jucăm, zic să mai și învățăm ceva :). Dat fiind faptul că lumea copiilor este plină de culori, am ales activitățile de potrivire a formelor și culorilor. Activitățile de potrivire a imaginilor sau obiectelor în funcție de anumite criterii (formă, culoare, funcție, categorie de apartenență)  sunt foarte potrivite în special pentru dezvoltarea atenției copilului (ca stabilitate și durată), dar contribuie și la dezvoltarea percepției vizuale (capacitatea de a discrimina vizual imaginile), contribuie la dezvoltarea simțului de observație și a abilității de comparare și, nu în ultimul rând, dezvoltă capacitatea copilului de a se centra pe o sarcină, de a avea răbdare să o finalizeze. La copilul cu tulburări de spectru autist sau alte tulburări de dezvoltare aceste arii sunt deficitare. Copilul nu privește obiectele cu care trebuie să lucreze, nu îl privește pe adult, iar capacitatea lui de a sta concentrat în sarcină este foarte scăzută (cel puțin la începutul intervenției psiho-educaționale). 
Fisa 1
Cum au loc activitățile de potrivire? În prima fază se lucrează simplu. Să luăm ca exemplu formele. Laminăm câte două exemplare din prima fișă cu forme si apoi le decupăm și facem cartonașe. Începem cu cercurile roșii. Punem un cerc roșu pe masă în fața copilului și pe celălalt i-l întindem copilului spunându-i să potrivească. Îl vom ajuta să pună cartonașul din mâna lui lângă cel de pe masă. Facem asta până reușește singur și trecem apoi la altă formă. Este important la început ca acele cartonase pe care le alegem să fie identice (ca formă și culoare). Pe măsură ce copilul înțelege sarcina și învață să le potrivească, vom mări gradul de dificultate. Astfel copilul va avea de potrivit cartonașe care au aceeași formă, dar nu și aceeași culoare (pe masă punem un cerc roșu, iar lui îi dăm un cerc galben spre a le potrivi).
Ce puteți face mai apoi? Le putem printa în dublu exemplar. Le laminăm pe fiecare în parte. Pe una dintre ele o decupăm, facem cartonașe cu fiecare formă în parte. Luăm velcro (arici) și punem pe spatele cartonașelor și apoi pe exemplarul întreg, astfel încât cartonașul să se „lipească” de foaia mare. Copilul va avea ca sarcină potrivirea imaginilor, adică va pune cartonașul cu cerc roșu pe foaia mare unde este un cerc roșu. O altă variantă este aceea de a lamina câte două exemplare, dar de a le decupa pe toate. Luăm 5 recipiente (cutii, castronașe) și punem în fiecare câte o formă (sunt 5 forme: dreptunghi, cerc, pătrat, triunghi, stea). Toate celelalte cartonașe i le dăm copilului spre a le sorta. Adică va trebui să le împartă în funcție de forma lor (va pune toate cercurile în recipientul pentru cercuri, indiferent de culoarea lor). Sarcinile de acest tip contribuie la dezvoltarea capacității de a lucra independent, fără a fi nevoie de o persoană care să îi spună ce are de făcut (bineînțeles că la atunci când va ajunge la astfel de sarcini va fi necesar ajutorul unui adult pentru ca copilul să învețe ce are de făcut) și de a-și menține atenția concentrată pe parcursul întregii activități.
Activitățile pe care le-am prezentat mai sus pot fi lucrate la măsuță sau în alt loc, dar cu materialele (fișe și cartonașe) în apropierea copilului. Însă dacă modificăm distanța dintre fișă și cartonașe, sau dintre recipiente și cartonașe putem lucra și la lărgirea câmpului perceptiv și orientarea în spațiu a copilului.
Cum putem face asta? Spre exemplu: lucrăm doar cu cercuri și pătrate (roșu, galben, albastru, câte două din fiecare, adică 6 cercuri și 6 pătrate). Punem pe masă trei pahare întoarse invers și la distanțe diferite între ele. Lângă pahare punem câte un cartonaș cu cerc (roșu, galben, albastru), iar deasupra paharelor câte un cartonaș cu pătrat (roșu, galben, albastru). Îi dăm copilului pe rând câte un cartonaș pentru  a potrivi. De exemplu, îi înmânăm un cartonaș cu cerc roșu pentru a-l pune acolo unde se găsește celălalt cerc roșu (lângă un pahar). Și continuăm până copilul înțelege despre ce e vorba, iar pe măsură ce învață putem crește numărul paharelor sau al obiectelor ajutătoare.
 Iar mai târziu mărim și mai mult distanța față de cartonașe și schimbăm modul de aranjare al acestora. Spre exemplu, sortăm cartonașele cu forme și culori folosind recipiente. Aceste recipiente (în fiecare dintre ele este pus un cartonaș pentru fiecare formă) le punem în locuri diferite (unul pe scaun, unul jos, unul lângă ușă și tot așa), iar pe celelalte le împrăștiem prin cameră (unele pe podea, unele pe masă). Copilul va trebui să ia pe rând câte un cartonaș și să îl ducă în recipientul de care aparține. La început copilul poate fi dezorientat și îi poate fi dificil să își mențină atenția asupra sarcinii, dat fiind faptul că spațiul perceptiv este foarte larg, iar atenția lui este fluctuantă. Dar prin exercițiile acestea exact asta ne propunem să dezvoltăm!
Și chiar dacă copilului îi va fi dificil și va avea momente în care poate va refuza sarcina sau va greși, atitudinea noastră este cea care îl va determina să continue. Iar această atitudine va fi una de tip constructiv. Întotdeauna copilul va fi încurajat să continue, va fi ajutat acolo unde nu poate, și cel mai important  nu va fi criticat sau pedepsit. Scopul general al intervenției psiho-educaționale este de a-l ajuta pe copil să devină independent (în măsura în care acest lucru este posibil) și încrezător în propria persoană, astfel încât să poată folosi tot ceea ce îl învățăm fără teama că va greși și va fi pedepsit (dacă nu am greși, nu am putea învăța ce e cu adevărat corect sau bine, nu-i așa?). 
 Spor la joacă și la învățat!!!

Fisa 2

Fisa 3

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…