Treceți la conținutul principal

"Ascultă, susţine, urmează"

Într-o perioadă în care încercăm din răsputeri să ne încadrăm în ceea ce înseamnă „normal” şi, mai ales, depunem eforturi considerabile pentru a-i face pe cei din jurul nostru să fie „normali”, cred că este important să nu uităm că fiecare dintre noi este om şi este diferit, că fiecare avem propriile dorinţe (oricât de ciudate ar putea părea pentru ceilalţi), că fiecare dintre noi are propriul mod de a comunica (mai mult sau mai puţin convenţional) şi că fiecare dintre noi merită respect. Iar înainte de a ne face o părere sau de a pune o etichetă este important să încercăm să cunoaştem acea persoană, să formăm o legătură.
Articolul dr. Dan Edmunds exprimă foarte bine modul în care ar trebui să ne comportăm cu persoanele cu autism şi nu numai. Şi arată cum de multe ori vedem lucrurile şi oamenii doar prin „noi” (prin tot ce ţine de noi: credinţe, istorie, atitudini etc), fără să încercăm să cunoaştem omul de lângă noi.

Să nu-mi vezi dizabilitatea ca pe o problemă. Acceptă că dizabilitatea mea este un atribut. Nu considera că dizabilitatea mea este un deficit. Tu eşti cel care mă vede ca fiind în nevoie şi ca fiind diferit de normal. Eu pot să îmi aduc contribuţia faţă de comunitatea în propriul meu mod. Să nu mă vezi ca pe un client. Eu sunt un om ca şi tine. Consideră-mă ca pe vecinul tău. Aminteşte-ţi,  nici unul dintre noi nu poate fi suficient prin el însuşi (avem mereu nevoie şi de alţii). Nu încerca să îmi schimbi comportamentul. Fii cuminte şi ascultă. Ceea ce tu defineşti ca fiind inadecvat poate fi o încercare de a comunica cu tine în singurul fel în care eu pot. Nu încerca să mă schimbi. Nu ai nici un drept. Ajută-mă să învăţ ceea ce îmi doresc. Nu îţi ascunde incertitudinea în spatele distanţei profesionale. Fii o persoană care ascultă şi nu una care îmi îndepărteze toate conflictele încercând să repare totul. Nu folosi teorii şi strategii pe mine. Fii cu mine. Iar când intrăm în conflict unul cu celălalt, să fie acela un moment de auto-reflecţie. Nu încerca să mă controlezi. Eu am dreptul asupra puterii mele ca persoană. Ceea ce voi toţi numiţi noncomplianţă sau manipulare, poate fi singurul mod în care eu pot exercita puţin control asupra vieţii mele. Nu mă învăţa să fiu obedient, submisiv şi politicos. Am nevoie să mă simt îndreptăţit să spun Nu dacă am nevoie să mă apăr. Să nu ai o atitudine caritabilă faţă de mine. Fii aliatul meu în lupta mea împotriva celor care mă exploatează pentru propriul lor câstig. Nu încerca să fii prietenul meu. Am nevoie de mai mult de atât. Încearcă să mă cunoşti. Am putea deveni prieteni. Nu mă ajuta, chiar dacă asta te face pe tine să te simţi bine. Întreabă-mă dacă am nevoie de ajutorul tău. Lasă-mă să îţi arăt cum mă poţi asista cel mai bine. Nu mă admira. Dorinţa de a duce o viaţă plină nu justifică adoraţia. Respectă-mă, deoarece respectul presupune echitate. Nu îmi spune, nu mă învăţa, nu mă conduce. Ascultă, susţine, urmează. Nu lucra pe mine. Lucrează cu mine.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…