Treceți la conținutul principal

"Ascultă, susţine, urmează"

Într-o perioadă în care încercăm din răsputeri să ne încadrăm în ceea ce înseamnă „normal” şi, mai ales, depunem eforturi considerabile pentru a-i face pe cei din jurul nostru să fie „normali”, cred că este important să nu uităm că fiecare dintre noi este om şi este diferit, că fiecare avem propriile dorinţe (oricât de ciudate ar putea părea pentru ceilalţi), că fiecare dintre noi are propriul mod de a comunica (mai mult sau mai puţin convenţional) şi că fiecare dintre noi merită respect. Iar înainte de a ne face o părere sau de a pune o etichetă este important să încercăm să cunoaştem acea persoană, să formăm o legătură.
Articolul dr. Dan Edmunds exprimă foarte bine modul în care ar trebui să ne comportăm cu persoanele cu autism şi nu numai. Şi arată cum de multe ori vedem lucrurile şi oamenii doar prin „noi” (prin tot ce ţine de noi: credinţe, istorie, atitudini etc), fără să încercăm să cunoaştem omul de lângă noi.

Să nu-mi vezi dizabilitatea ca pe o problemă. Acceptă că dizabilitatea mea este un atribut. Nu considera că dizabilitatea mea este un deficit. Tu eşti cel care mă vede ca fiind în nevoie şi ca fiind diferit de normal. Eu pot să îmi aduc contribuţia faţă de comunitatea în propriul meu mod. Să nu mă vezi ca pe un client. Eu sunt un om ca şi tine. Consideră-mă ca pe vecinul tău. Aminteşte-ţi,  nici unul dintre noi nu poate fi suficient prin el însuşi (avem mereu nevoie şi de alţii). Nu încerca să îmi schimbi comportamentul. Fii cuminte şi ascultă. Ceea ce tu defineşti ca fiind inadecvat poate fi o încercare de a comunica cu tine în singurul fel în care eu pot. Nu încerca să mă schimbi. Nu ai nici un drept. Ajută-mă să învăţ ceea ce îmi doresc. Nu îţi ascunde incertitudinea în spatele distanţei profesionale. Fii o persoană care ascultă şi nu una care îmi îndepărteze toate conflictele încercând să repare totul. Nu folosi teorii şi strategii pe mine. Fii cu mine. Iar când intrăm în conflict unul cu celălalt, să fie acela un moment de auto-reflecţie. Nu încerca să mă controlezi. Eu am dreptul asupra puterii mele ca persoană. Ceea ce voi toţi numiţi noncomplianţă sau manipulare, poate fi singurul mod în care eu pot exercita puţin control asupra vieţii mele. Nu mă învăţa să fiu obedient, submisiv şi politicos. Am nevoie să mă simt îndreptăţit să spun Nu dacă am nevoie să mă apăr. Să nu ai o atitudine caritabilă faţă de mine. Fii aliatul meu în lupta mea împotriva celor care mă exploatează pentru propriul lor câstig. Nu încerca să fii prietenul meu. Am nevoie de mai mult de atât. Încearcă să mă cunoşti. Am putea deveni prieteni. Nu mă ajuta, chiar dacă asta te face pe tine să te simţi bine. Întreabă-mă dacă am nevoie de ajutorul tău. Lasă-mă să îţi arăt cum mă poţi asista cel mai bine. Nu mă admira. Dorinţa de a duce o viaţă plină nu justifică adoraţia. Respectă-mă, deoarece respectul presupune echitate. Nu îmi spune, nu mă învăţa, nu mă conduce. Ascultă, susţine, urmează. Nu lucra pe mine. Lucrează cu mine.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,

Crizele la copiii cu Tulburare de spectru autist. Autism Meltdowns vs Temper Tantrums

Copilul cu tulburare de spectru autist poate avea deseori anumite crize, mai mult sau mai puţin intense, dar care sunt dificil de gestionat şi care aduc celor din jur stări emoţionale negative şi multă tensiune. Copilul poate ţipa foarte tare, poate lovi obiecte sau persoane, poate arunca cu lucruri, se poate lovi cu capul de perete sau se poate muşca etc. Deşi el poate reacţiona asemănător, există două situaţii diferite: criza meltdown şi criza tantrum. Temper Tantrums sunt comportamente care apar la toţi copiii (cu dezvoltarea neurotipică sau nu) prin care aceştia îşi înţeleg emoţiile şi trăirile şi cunosc metode prin care să facă faţă regulilor şi limitelor impuse de un comportament social adecvat. -          pot fi schimbate de circumstanţe; -          au ca scop obţinerea unui lucru; -          au ca scop obţinerea atenţiei adultului. Criza tantrum este ca un joc pentru deţinerea controlului pe care îl joacă copilul, el fiind o fiinţă încă imatură emoţional. Sentimen