Treceți la conținutul principal

„Hai la lecţii!!!”

Nu am înţeles niciodată de ce i se spune copilului Hai, treci la lecţii că a venit X (terapeutul).” Sau Du-te la lecţii!”. Sau  Gata pauza, hai la lecţii!”. Lecţii la 3, 4, 5  ani? Şi ne întrebăm (uneori ne şi supărăm) de ce copilul nu vrea să lucreze. Eu îmi amintesc că eram în şcoala primară şi când mă întreba (doar mă întreba!) bunica mea dacă am lecţii de făcut, dintr-odată nu mă mai simţeam bine şi deveneam parcă stresată (iar lecţii….). Dar la 3 ani să ţi se spună că trebuie să faci lecţii…când tot ce vrei tu este să te joci…mi se pare şi mai dificil de suportat. Nu am putut niciodată să le spun copiilor cu care am lucrat Hai la lecţii!”. Mi se pare total nepotrivit. Parcă nici mie nu îmi vine să mă apuc de activităţi când spun Hai la lecţii”.



Nu ar fi mai simplu să îi spunem copilului: Hai să ne jucăm!”, sau Ia uite! A venit X să vă jucaţi!” sau Du-te la joacă!”. Cineva va spune: Da, dar nu e joacă, e terapie, sunt lecţii!”. Şi nu ar trebui să se desfăşoare sub formă de joc? Sau să creăm această senzaţie – că totul e o joacă? Eu am văzut că atunci când le se spun copiilor că merg la joacă ei sunt mult mai dispuşi să participe la activităţile propuse, chiar dacă acestea sunt activităţi de învăţare. Până la urmă, copilul nu învaţă prin joc? Nu asta e activitatea lui de bază? Doar simplu fapt că aude joacă” şi nu lecţii” îi schimbă radical starea psiho-emoţională. Iar atunci când  copilul este într-o dispoziţie bună poate participa cu interes şi poate învăţa multe lucruri (ca şi adultul de altfel).
Şi din nou totul se reduce la atitudinea noastră, la cât de deschişi suntem să facem lucrurile aşa cum îi e copilului mai bine, aşa cum simte el că poate învăţa, şi nu aşa cum spune metoda x sau z. O atitudine pozitivă şi deschisă îl va face pe copil să se simtă acceptat şi apreciat pentru ceea ce este şi pentru ceea ce face. Asta îl va determina să aibă mai multă încredere în forţele proprii şi să îşi exprime personalitatea şi creativitatea.

Nici o metodă nu poate da rezultate maxime atât timp cât nu e pusă în practică într-o atmosferă pozitivă care să îl încurajeze pe copil să se exprime şi să înveţe.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…