duminică, 26 octombrie 2014

„Hai la lecţii!!!”

Nu am înţeles niciodată de ce i se spune copilului Hai, treci la lecţii că a venit X (terapeutul).” Sau Du-te la lecţii!”. Sau  Gata pauza, hai la lecţii!”. Lecţii la 3, 4, 5  ani? Şi ne întrebăm (uneori ne şi supărăm) de ce copilul nu vrea să lucreze. Eu îmi amintesc că eram în şcoala primară şi când mă întreba (doar mă întreba!) bunica mea dacă am lecţii de făcut, dintr-odată nu mă mai simţeam bine şi deveneam parcă stresată (iar lecţii….). Dar la 3 ani să ţi se spună că trebuie să faci lecţii…când tot ce vrei tu este să te joci…mi se pare şi mai dificil de suportat. Nu am putut niciodată să le spun copiilor cu care am lucrat Hai la lecţii!”. Mi se pare total nepotrivit. Parcă nici mie nu îmi vine să mă apuc de activităţi când spun Hai la lecţii”.
Nu ar fi mai simplu să îi spunem copilului: Hai să ne jucăm!”, sau Ia uite! A venit X să vă jucaţi!” sau Du-te la joacă!”. Cineva va spune: Da, dar nu e joacă, e terapie, sunt lecţii!”. Şi nu ar trebui să se desfăşoare sub formă de joc? Sau să creăm această senzaţie – că totul e o joacă? Eu am văzut că atunci când le se spun copiilor că merg la joacă ei sunt mult mai dispuşi să participe la activităţile propuse, chiar dacă acestea sunt activităţi de învăţare. Până la urmă, copilul nu învaţă prin joc? Nu asta e activitatea lui de bază? Doar simplu fapt că aude joacă” şi nu lecţii” îi schimbă radical starea psiho-emoţională. Iar atunci când  copilul este într-o dispoziţie bună poate participa cu interes şi poate învăţa multe lucruri (ca şi adultul de altfel).
Şi din nou totul se reduce la atitudinea noastră, la cât de deschişi suntem să facem lucrurile aşa cum îi e copilului mai bine, aşa cum simte el că poate învăţa, şi nu aşa cum spune metoda x sau z. O atitudine pozitivă şi deschisă îl va face pe copil să se simtă acceptat şi apreciat pentru ceea ce este şi pentru ceea ce face. Asta îl va determina să aibă mai multă încredere în forţele proprii şi să îşi exprime personalitatea şi creativitatea.

Nici o metodă nu poate da rezultate maxime atât timp cât nu e pusă în practică într-o atmosferă pozitivă care să îl încurajeze pe copil să se exprime şi să înveţe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu