Treceți la conținutul principal

Jucării pentru simțul tactil

Mulți dintre copiii cu tulburări din spectrul autist au diferite reacții în fața stimulilor senzoriali. De multe ori corpul copilului este asaltat cu informație senzorială și nu o poate procesa în timp util pentru a se putea adapta. De aceea, unoeri copiii fac anumite crize, numite crize meltdown

La nivelul simțului tactil (pipăitul) se primesc informații prin toți receptorii aflați în piele (pielea fiind cel mai mare organ uman). Simțul tactil este în strânsă legătură cu comportamentul fizic, mental și emoțional al omului. Cu ajutorul acestui simț primim informații despre obiectele din jurul nostru (dacă sunt fine, aspre, tari, moi, reci, calde etc), despre modul în care suntem atinși (ușăr, apăsat), despre partea corpului care este atinsă (burtă, mână etc).

Atunci când apare un dezechilibru la nivelul simțului tactil sistemul nervos central nu este capabil să proceseze toate informații tactile în mod eficient astfel încât copilul să se poată folosi de acest simț. Dezechilibrul tactil poate consta în hiperreactivitate sau subreactivitate.

Un copil cu Hiperreactivitate tactilă este cel care percepe senzatiile tactile ca fiind supărătoare și în consecință refuză să atingă obiecte, refuză să fie îmbrăcat cu anumite texturi, refuză să fie atins sau ținut în brațe.

Un copil cu subreactivitate tactilă este acel copil care nu acordă prea mare atenție stimulilor tactili (se lovește și pare că nu simte nimic, simte doar atingerile foarte puternice, nu sesizează frigul sau căldura etc). 

Atât copiii cu hiperreactivitate tactilă, cât și cei subreactivi și cei căutători de senzații tactile au nevoie să intre în contact cu jucării și activități care să le ofere informații la nivelul simțului tactil. Primii au nevoie să  treacă prin acel proces de desensibilizare prin care învață să înțeleagă și să accepte tot felul de texturi. Pentru ceilalți, jucăriile și activitățile tactile pot fi un factor motivator în procesul terapeutic.





Eu am creat o serie de ”ouă tactile”. Am folosit ouă din plastic care au rămas de la diverse dulciuri. Cu ajutorul pistolului cu silicon am lipit pe ouă diferite materiale: pietricele, pene, pufuri, folie cu bule de aer, păturică fleece etc. 



Astfel de texturi se pot lipi și pe bucăți de carton sau pe foliile de plastic pentru plastilină. Se pot face din orice material și sunt foarte puțin costisitoare, dar de mare folos în lucrul cu copiii cu tulburări de procesare senzorială.





Vă aștept întrebările și sugestiile. Spor la confecționat jucării și spor la joc!

PS: Aici găsiți un chestionar prin care puteți evalua existența unor astfel de disfuncții senzoriale la copil.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…