Treceți la conținutul principal

Clești și hăinuțe - motricitate fină

Copilul cu TSA are de multe ori deficit psihomotor și dificultăți mari în aria motricității fine. Îi este greu să realizeze acele sarcini și acțiuni care presupun o bună coordonare a mâinilor și gesturi de finețe. Scrisul, desenatul reprezintă pentru el activități care necesită efort. Îl putem ajuta să își dezvolte această parte a psihomotricității prin diverse activități care sunt și distractive pentru el (pe lângă faptul că sunt educative și dezvoltă abilități pe termen lung).

O activitate care mie îmi place foarte mult și care are succes la copii implică clești de rufe și hăinuțe. Sarcina copilului este de a prinde hăinuțele pe ață/sârmă cu ajutorul cleștilor. Pare o sarcină ușoară, însă este o activitate solicitantă pentru copil. 

De ce aveți nevoie pentru a realiza aceasta sarcină?
- o cutie din carton (eu am cumpărat de la Pepco)
- fetru (se găsește la mercerii sau la magazinele cu tema art-creativă)
- clești de rufe


Am dat găuri în cutia de carton și am legat ață de mai groasă ( se poate folosi și sârmă subțire sau șireturi).



Din fetru am decupat diverse hăinuțe (atât cât m-am priceput :D): pantaloni lungi sau scurți, fuste, rochii, tricouri,  bluze, căciuli etc.




Pentru ca sarcina să fie mai dificilă și să dezvolte și abilități cognitive (cum ar fi asocierea culorilor), am colorat  cleștii cu culorile hăinuțelor. Astfel, copilul va trebui să fie atent și la culori și să prindă hăinuța verde, spre exemplu, doar cu cleștele de culoare verde.




Și am început joaca! Acest tip de activitate îi asigură copilului și o anumită stimulare tactilă. Fetrul este un material plăcut la pipăit, moale. Cleștii sunt însă tari și făcuți din lemn sau plastic. Astfel, copilul are o experiență senzorială mai bogată.  

Prin acest tip de activitate copilul învață să fie mai atent la mâinile sale și la cum le poate folosi, învață ce presiune are nevoie să folosească în anumite momente sau pentru anumite acțiuni (cleștele trebuie apăsat mai cu forță pentru a fi deschis, însă pe sârmă nu e nevoie să apese atunci când pune hăinuța), își dezvoltă coordonarea dintre ochi și mâini (lucru foarte necear pentru scris), își dezvoltă răbdarea și atenția, organizarea spațiului.




Spor în tot ce faceți! :)

Alina T.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cursuri pentru cadre didactice care au la clasa elevi cu autism

În luna mai 2019 la Constanța vor avea loc două cursuri destinate procesului de incluziune școlară a copiilor cu autism. Cursurile sunt gândite pentru cadrele didactice care au în clasă elevi cu tulburare din spectrul autist. Mai jos găsiți detalii despre fiecare curs în parte, despre tematică și despre cum vă puteți înscrie.


1. „Copiii cu autism și școala de masă. Probleme și soluții”
Cursul se adresează în special cadrelor didactice care au în clasă copii cu TSA. Numărul cazurilor de copii cu astfel de tulburări este din ce în ce mai mare și totodată cresc și dificultățile privind incluziunea școlară a acestor copii.

Scopul cursului este de a familiariza cadrele didactice cu specificul acestor tulburări și, în special, cu soluțiile care pot fi puse în practică astfel încât obiectivele didactice să poată fi atinse.
Teme abordate în cadrul cursului:
- Tulburarea de spectru autist - TSA
- Incluziunea copiilor cu CES
- Comportamente disruptive la clasă/grupă – funcțiile comportamentului
- Cr…

Ghiduri despre autism

Informațiile ne ajută să ne facem ordine în mulțimea de întrebări pe care le avem într-o anumită situație și ne scad gradul de anxietate. Având informațiile necesare știm ce avem de făcut în continuare. Romanian Angel Appeal împreună cu Autism Speaks au publicat în România o serie de broșuri/ghiduri destinate părinților copiilor cu autism, dar și altor persoane cu care copilul intră în contact.
Le-am pus pe toate în această postare, cu ajutorul unei bunici implicată în recuperarea nepoțelului ei. Le puteți descărca dând click pe fiecare titlu în parte.
Rugămintea mea este să dați informația mai departe pentru că în felul acesta îi putem ajuta și pe părinți și pe copii. 
"Cunoasterea apartine umanitatii, informatia trebuie sa circule." Maestrul Pham Xuan Tong

Ghid autism părinți

Ghid autism 
Ghid Asperger și autism înalt funcțional
Ghid autism bunici

Ghid autism comunități școlare

Ghid autism frați și surori

Ghid autism prietenii familiei

Ghid autism - servicii stomatologice

Ghid aut…

Simțul proprioceptiv - activități pentru stimulare

Unii dintre copiii cu tulburări din spectrul autism prezintă și tulburări la nivel senzorial. Dereglările senzoriale pot produce foarte mult stress copilului și stări de anxietate care îngreunează viața de zi cu zi a copilului și a familiei acestuia.
Simțul proprioceptiv este cel care ne oferă informații despre mișcările pe care le facem și despre poziția corpului nostru. Receptorii responsabili se găsesc în mușchi, tendoane, articulații, ligamente, piele.
Atunci când există un dezechilibru la nivelul simțului proprioceptiv (aici aveți un chestionar al tulburărilor senzoriale), copilul poate avea dificultăți în planificarea actelor motorii (ce parte a corpului să folosească pentru a realiza o acțiune), în ceea ce privește presiunea necesară pentru realizarea unei sarcini (cât să strângă mâna pentru a putea ține un pahar cu apă), dificultăți privind stabilitatea corpului (menținerea unei posturi care să permită adaptarea la spațiu și să ofere un sentiment de siguranță pe durata mișcărilo…