Treceți la conținutul principal

Activități pentru dezvoltarea motricității fine

Studiile arată că în cazul copiilor cu autism există o legătură între nivelul de dezvoltare a motricității fine, nivelul de dezvoltare a motricității orale și nivelul de dezvoltare al limbajului expresiv  (detalii aici). Copiii care au deficit pronunțat pe aria motricității fine și pe aria motricității orale au abilități de limbaj expresiv mai scăzute decât cei care stau mai din punct de vedere motric.

Motricitatea fină este importantă în special pentru actul scrierii și pentru autonomie personală. Pentru unii copii cu autism a-și încheia nasturii de la pantaloni sau a manipula obiecte de mici dimensiuni pooate fi o adevărată provocare. Scrisul pune probleme serioase în cazul acestora. Nu pot ține creionul/pixul în mod adecvat, nu apasă suficient, mâna este încordată.

Există multe activități prin care se pot exersa abilitățile motrice fine. Una dintre ele o găsiți aici. Astăzi vă arăt alte două activități pe care le puteți face. Materialele le-am găsit într-un magazin de jucării reciclate.

1. Să pună biluțe pe cuie înfipte în spumă poliuretanică.
În loc de spumă puteți folosi cutie de carton sau de plastic. Este un exercițiu bun pentru coordonare ochi-mână și pentru formarea pensei necesare mânuirii creionului.Este important ca biluțele să fie mici.









2.  Înfigerea cuielor în spumă poliuretanică
Deși pare o activitate ușoară, nu este chiar așa. Spuma este densă. Pentru a pătrunde, cuiul are nevoie să fie înfipt cu putere (presiune). Fiind mic, trebuie ținut doar cu trei degete (aceleași necesare și pentru scris).






3. Să pună pioneze foarte mici (cuișoare) în anumite orificii. Acest joc din imagine are anumite reguli, se joacă cu mai mulți jucători. Însă poate fi folosit și pentru dezvoltarea motricității fine, dar și a găndirii. Copilul trebuie să pună cuișoarele în orificii, însă poate să le și sorteze în funcție de culori.




Voi reveni cu alte idei de activități. Între timp vă doresc spor la joacă!

Alina C.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare neurosenzorială

       Aşa cum am promis, iată că revin cu un chestionar prin intermediul căruia putem observa anumite disfuncţii care apar la nivelul simţurilor copilului sau anumitor comportamente care exprimă existenţa unei tulburări de procesare senzorială. Trebuie să ştiţi că acest material nu ţine locul unui specialist şi nu poate oferi un diagnostic. Completând acest chestionar aveţi posibilitatea să verificaţi dacă este ceva în neregulă cu comportamentul copilului. Este posibil ca unii copii să nu aibă nici unul dintre comportamentele din listă sau pot avea dintr-o singură categorie ori din toate. Dacă constataţi că la micuţul vostru sunt prezente minim trei comportamente dintr-o categorie şi acestea afectează atât viaţa copilului cât şi pe a celor din jurul său, este bine să vă adresaţi unui specialist (neuropsihiatru, psiholog, terapeut ocupaţional).   1 2 3 4 5 6 7 Acest material l-am preluat si tradus de pe site-ul htt

Auzul fonematic

Astăzi m-am gândit să vă explic despre cât este de important să „auzim” bine atunci când urechile noastre funcționează bine ca și organe de simț (adică nu avem vreo afecțiune fiziologică). Uneori ajungem cu copilul la medic și ni se spune că el nu are nimic, aude bine. Dar deși aude bine, el nu vorbește corect (nu pronunță anumite sunete, înlocuiește sunetele) sau nu reușește să scrie corect (nu înțelege care sunt sunetele care formează  cuvântul și nici ordinea lor). voi începe cu începutul - cu fonemul. Fonemul reprezintă unitatea minimală a sistemului limbii. El este sunetul vorbit, cel din care se alcătuiesc silabe, cuvinte, propoziții și fraze. În scriere fonemul este redat prin litere, numite și grafeme. Alfabetul românesc are 27 de litere, dar nu tot atâtea foneme. Prin combinarea literelor se pot redat toate fonemele (spre exemplu, fonemul ğ este redat în scris prin g urmat de vocalele i sau e : ge , gi ). Auzul uman are această particularitate numită auz fonematic,

Crizele la copiii cu Tulburare de spectru autist. Autism Meltdowns vs Temper Tantrums

Copilul cu tulburare de spectru autist poate avea deseori anumite crize, mai mult sau mai puţin intense, dar care sunt dificil de gestionat şi care aduc celor din jur stări emoţionale negative şi multă tensiune. Copilul poate ţipa foarte tare, poate lovi obiecte sau persoane, poate arunca cu lucruri, se poate lovi cu capul de perete sau se poate muşca etc. Deşi el poate reacţiona asemănător, există două situaţii diferite: criza meltdown şi criza tantrum. Temper Tantrums sunt comportamente care apar la toţi copiii (cu dezvoltarea neurotipică sau nu) prin care aceştia îşi înţeleg emoţiile şi trăirile şi cunosc metode prin care să facă faţă regulilor şi limitelor impuse de un comportament social adecvat. -          pot fi schimbate de circumstanţe; -          au ca scop obţinerea unui lucru; -          au ca scop obţinerea atenţiei adultului. Criza tantrum este ca un joc pentru deţinerea controlului pe care îl joacă copilul, el fiind o fiinţă încă imatură emoţional. Sentimen